Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis fameis a àn dite di sì, ma si pues fâ ancjemò miôr

............

Lis tabelis che a son sot a fevelin plui clâr di ogni articul, ma ancje i numars a àn un valôr se si rive a comparâju fra di lôr e – soredut – se metûts dongje, a rivin a fâ clarece.
Prime di dut, nus disin une robe: che ancje pal prossim an al sarà plui o mancul compagn il numar dai frutins che a podaran vê il furlan in classe. Plui o mancul nol è un criteri sientific, ma cemût che o podarês lei tal articul di analisi dal di dentri de istituzions scolastichis, e je voltade ancje la struture de scuele in Regjon.
Dut câs, a saran in dut 43.218 su 68.432 i arlêfs che a àn dite di sì ae propueste dal insegnament de marilenghe. In cheste cifre a son dentri sedi i students de scuele publiche che chei des parificadis.
Se tal prin câs la percentuâl e rive al 61%, tal secont e tocje il 73%, puartant chê complessive al 67%.
O viodês duncje la impuartance de paritarie tal tirâ sù la percentuâl, ma e je facile di capî: chê paritarie e vûl dî soredut scuele de infanzie, dulà che si regjistre ancje il nivel plui alt di adesions (il 76% te publiche, l’82% in chê privade).
I nivei plui alts a son inte provincie di Udin: 88% pe publiche e 86% pe privade. E une osservazion e va fate: la diference tra lis dôs percentuâls e je picinine, a dimostrazion che e je une uniformitât di consens pal insegnament ai plui piçui. Al vûl dì tantis robis, no simpri positivis ancje se al somearès di no, ma lait a lei ancje in chest câs l’articul dongje.
Tornìn par un moment ae difusion teritoriâl des adesions. Al prin puest a son lis scuelis de provincie di Udin (71%), po dopo Gurize (42%), e da pît Pordenon (35%). Compagn pe paritarie, ma chi a mancjin i numars di Gurize.
Prime di lâ a viodi cualchi situazion in particolâr, o vin di segnalâ un dât che nol è biel: cuant che si passe de scuele de infanzie aes primaris, la percentuâl e cale in progression: al vûl dî che se in cualchi maniere, ma no di cumò, te materne cuasi ducj a ricognossin la impuartance de lenghe, plui si va indenant tal troi scolastic, plui il ricognossiment al cole.
Un esempli al ven dal comprensîf di Sant Zorç e Tor di Zuin: 109 arlêfs su 175 (62%) te infanzie, 67 su 518 (13%) te primarie, 0 su 342 tes mediis. No dome alc nol funzione, ma di sigûr la dirigjence scolastiche di chel comprensîf no à puartât indenant in maniere juste e corete la propueste didatiche.
Ma cualchidun al fâs piês: il comprensîf di Gardiscje nol à nissune opzion nancje te infanzie, 5 tes elementârs e 17 tes mediis, cuntune percentuâl finâl dal 3%. Chi la modulistiche e la didatiche a son restadis tal casselin dal dirigjent e lis fameis che a àn dite di sì ae opzion a son di chês che no molin sui dirits.
Duncje i numars a fasin viodi ancje dulà che si lavore in maniere serie e li che lis scuelis a crodin al progjet.
A son chês che a rivin al 100% in ducj i trê grâts: Darte e Paulâr, te publiche, une vore di plui ta lis paritariis, ma chi al vâl il discors de infanzie.

A.S. 2013/2014 - dâts inzornâts ai 30 di Jugn dal 2013 (font Ufici scolastic regjonâl)
A.S. 2013/2014 - dâts inzornâts ai 30 di Jugn dal 2013 (font Ufici scolastic regjonâl)

Simpri tal public a van ben ancje, cun percentuâls ator dal 90% – e ancje plui – Dimpeç, Buie, Faedis, Glemone, Gonârs, Maian e Forgjarie, Mortean – Cjasteons, Tarcint, Tarvis, Trasaghis.
Debule la zone de Basse cun Lignan (26%) e Tisane (20%).
Une peraule su Udin, cjâf lûc: ancje tai cinc comprensîfs i numars pe infanzie a son te medie, un tic sot, a dî la veretât, ma dome a Udin 2, 4 e 5 a rivin dongje de medie totâl provinciâl.
E va mâl a Gurize citât, e no si rive a capî cemût mai che te scuele di Lucinins, di simpri furlane e braurose di jessilu, dome il 48% al vedi dite di sì. Piês ancjemò a Gurize 1 (19%) e 2 (15%).
La vere perle e je il comprensîf di Cormons: ae Pascoli, lis adesions totâls a rivin al 85%, cuntune distribuzion compagne in ducj i grâts de scuele. Al vûl dî che il cuarp insegnant e la dirigjence a àn lavorât in mût professionâl e cence prejudizis al progjet.
Pordenon al mostre ancjemò la muse dividude tra citât e perifarie, cun Porcie ai nivei plui bas e i paîs plui dongje al Venit che a patissin la presince dal so dialet.
Par finî, dôs situazions che nus somein une vore strambis: il comprensîf di Cjasarse e l’Uccellis di Udin. Tal prin câs, viodût che propit a Cjasarse la lenghe e la poesie furlane a àn in Pasolini une impuartance storiche, al è almancul strani che te scuele de citât si rivi dome al 25%. Alc nol va, tant che al Uccellis di Udin, une scuele che e fâs des lenghis la sô cjarte di identitât: il so 15% al è une contradizion grande tant che une cjase.
Ultimissime osservazion: no stait a crodi che chei contraris al furlan inte scuele si sedin fermâts o che a vedin intenzion di fâlu. A son simpri daûr dal cjanton, pronts a ripeti lis robis di simpri sui bêçs, sul inglês e vie indenant. La contestazion di un grup di gjenitôrs – paraltri une vore di minorance – al furlan in classe, tal comprensîf di Cormons, e je li a dimostrâlu. No a câs, propit dulà che la propueste dal furlan si cjate inseride in maniere serie, articolade tal plan didatic de scuele stesse.
Dulà che al funzione ben il furlan te scuele, al è clâr che al da ancjemò plui fastidi, parcè che e je la dimostrazion che il progjet al pues lâ indenant ancje cun dutis lis falopis dal regolament e de leç. ❚
Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +