Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – I Stâts gjenerâi de culture

............

Di une robe si à di dâi at a Elio De Anna, assessôr regjonâl a la culture: no i mancjin voie di scoltâ e entusiasim. Ma dopo si à di viodi ce che tal concret al fasarà.
Di fat, dopo dai Stâts gjenerâi pes lenghis minoritariis, consultazions tacadis sintint i referents dai ents che a promovin lis lenghis todescje, po slovene e infin chê furlane, ai 16 di Març, si son tignûts i Stâts gjenerâi de culture. E za si anuncie un tierç event a nivel european.
IN SCOLTE A UDIN_ Tal Auditorium de Regjon a Udin si è davuelt un moment di scolte che al è lât indevant fint passe miezegnot cun decinis e decinis di intervents che l’assessôr al à vût maniere di marcâ come “ecezionâl”. Tancj sugjeriments a son rivâts su la cuistion finanziarie e su la organizazion burocratiche des proceduris: in sostance si domande plui sigurecis e plui risorsis. Dutis (si spere, ndr) lis rispuestis si cjataran tal “Test unic su la Culture” che l’assessôr al à anunciât, cun cualchi anticipazion. Prime tra dutis, lis risorsis pe culture pal 2011 a varan passe un milion di euros di plui rispiet al prin stanziament pal 2010.
POPUL SOGJET E NO OGJET_ Ma in bal, nus pâr, no je dome la cuistion dai finanziaments: di fat, tra i aspiets positîfs e je dal sigûr di meti cheste voie di confrontâsi cul popul, parcè che «Come che nol esist popul cence culture, cussì no esist culture cence popul. […] Il popul al è sogjet culturâl, no ogjet, parcè che al è l’unic a vê une potenzialitât native a produsi culture. Lis struturis, come il mont de scuele o de politiche o de glesie, a àn di partî dal interni dal popul insedantsi dentri come part di un dut, se a vuelin vê zovament e puartâlu. A àn di jessi protagoniscj dentri e insieme cul popul, e no spetadôrs che a constatin o che a comandin» al diseve ancje pre Antoni Beline intun so intervent za tal 1989.
Duncje, ancje pai Stâts gjenerâi e je stade alimentade une vore di aspetativis, ma la sperance e je che dute la int scoltade, no sedi stade iludude (e no sarès la prime volte) dibant.
Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +