Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une piçule, grande vôs

............

A son svolâts cinc agns di cuant che Riedo Pup al polse te ombrene de plêf di Sante Margarite, ma il vueit che nus à lassât, impen di jemplâsi o di stemperâsi, al devente simpri plui pesant. Al è di bant: nus mancje! Nus mancje il so toc su la Vite Catoliche, chel toc che di tancj, masse agns, al compagnave il nestri drandran e la nestre storie di provincie apartade e a pene sfiliade dai grancj fats e misfats de storie. Nus mancje la sô leture serene, sapienziâl, positive, ironiche de nestre storie e de storie dal mont. Lui, cronist di paîs, anzit di borgade, setemane dopo setemane, al spaziave de cronache locâl, minude, indifarente, insignificante, a la grande cronache mondiâl, cu lis problematichis vitâls simpri plui ingredeadis, cui siei senaris simpri plui preocupants. E lui, simpri, nus insegnave a lei e a cjalâ dut “sub specie aeternitatis”, come chei munics medievâi che a misuravin il mont e i siei problemis a partî de imensitât e de infinitât di chel Diu che denant di lui dut al è grant ma dut al è piçul, dut al è impuartant ma dut al è relatîf, dut al semee decisîf ma dut al devente secondari e insignificant. Parcè che Pup nol cjalave lis robis dal so pont di viste personâl, ma dal pont di viste di chel popul che al dure cetant di plui de singule persone e al rive, a fuarce di vitis e tignint dûr, a superâ tant Atile cui siei flagjei che Napoleon cui siei sperons di aur.
La sô biografie e je lungje come spazi, vint passât i otante agns biblics. Ma e je curte, limitade, come spazi gjeografic e culturâl, vint zirât dute ator des culinis dal Friûl di mieç. Pa la cuâl si pues fevelâ di lui come di un reporter di paîs plui che di un globe-trotter. Cundut a chel al rivave a dâ une dimension globâl a lis nestris barufis curtilanis e un savôr dumiesti a lis grandis tensions dal mont. Parcè che al veve capît che il mecanisim che al rêç la cronache locâl e la storie globâl al è simpri chel pal fat che al è simpri compagn l’om, cui siei difiets e cu lis sôs virtûts, cu lis sôs bramis e cu lis sôs magagnis. Te sô leture armoniche de realtât, nus à insegnât in maniere concrete e vive che une barufe di curtîl no je mancul stupide e negative e periculose di une vuere e che la muart di Dreute in Grecie, te sô assurditât, e rapresente ducj i milions di muarts de vuere prime e seconde.
Di profession insegnant, pe precision mestri, al à savût mantignî par dute la vite chê virtût didatiche artesanâl che no si stufave mai di ripeti chê e simpri chê, partint de realtât plui che des ideis o des ideologjiis, de vite plui che des astrazions. Il so insegnâ al è stât simpri concret, facil, clâr, sostanziôs. Dutis cualitâts che lui al à puartât cun costance e profit tes mansions o missions che la vite lu à clamât. Al è stât sindacalist, gjornalist, conferenzîr scoltât cun gust, scritôr popolâr come pôcs. Al à scrit tant, ma la sô produzion no je cui sa ce bondante. Ai libris al preferive la pagjinute di riflession, di coment, di confront, là che al podeve sbrocâ dute la sô ironie mai pesante e fâ la sô critiche mai ofensive. Parcè che al jere une anime semplice, armoniche, curiose. Al è stât un grant furlan e un grant cristian. Jessint piçul di stature e spaurôs di temperament, nol varès mai podût fâ vueris. Nol à mai frontât di pet i grancj. Le varès pierdude prime di tacâ. Ju à mostrâts ridicui e chest ur à dât inmò plui dam.
La sô produzion leterarie, la sô lezion di vite, la sô ereditât spirtuâl e culturâl a son come une risultive di aghe che e spissule fûr cidine cidine tra il vert. La sô aghe di sapience e pues distudâ ancjemò la nestre sêt di veretât e di pâs.
Antoni Beline
Riedo Puppo : schede biografiche
Riedo Puppo (Pup) al è nassût a Sarsêt di Martignà ai 11 di Avost dal 1920 e al à muart a Udin ai 12 di Març dal 2002. Come profession al jere mestri elementâr. Al à insegnât a Murùs e po al à passade gran part de sô vite come sindacalist. Chest, e la sô vene, i à permetût di deventâ un gjornalist atent, un oratôr gjoldibil e soredut un dai grancj scritôrs furlans. Al è cressût a la scuele di pre Josef Marchet, tal grup de “Risultive”. Al à vût scrit ancje te nestre “Patrie dal Friûl” ai timps di Marchi. Se “Par un pêl” (cun sîs edizions) al reste un classic de leterature furlane, i furlans si son sostentâts par agns cul so “cjanton” e cu la sô “letare” su “la Vite catoliche”.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +