Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Alex Salmond, il moderât plui dûr dal fier

ensoul.admin

Cuant che tal 1999 Tony Blair al à concedût la “devolution” a la Scozie, plui di cualchidun al à pensât che il ricognossiment di une speciâl autonomie dentri dal Ream Unît al varès fat tasê par simpri il moviment autonomist.

I osservatôrs politics a pensavin che, une volte centrât l’obietîf di vê un Parlament indipendent di chel di Londre, i scozês si saressin contentâts, metint vie par simpri ogni sperance di une secession de Mari Patrie.

Pluitost che calmâ lis golis, però, il parlament di Holyrood al à instaurât un procès politic dut gnûf. Il partît autonomist scozês al jere stât simpri considerât come un moviment che al domandave 100 par vê 10 e lis rivendicazions di plui autonomie a son simpri stadis cjaladis cuntun mist di simpatie e di difidence. Plui folclôr che sostance, insome.

Un rûl impuartant lu à zuiât il fat che, a diference di altris moviments secessioniscj, chel scozês nol à mai vût derivis violentis e al à simpri cirût di tignî lis tratativis suntun plan politic e di doprâ la vie istituzionâl par rivâ adore a puartâ a cjase risultâts concrets.

Ce che i osservatôrs no vevin considerât e je stade la figure di un leader carismatic come Alex Salmond. Cualchidun lu veve considerât un om di çampe, un amì di Tony Blair. La realtât e je ben divierse: Salmond al è prime di dut un scozês e, come che al à dit plui di cualchi volte, al tratarès cun cualsisei partît pûr di rivâ a puartâ fûr la indipendence de sô tiere.

Une volte otignude la devolution no si è dismenteât che l’obietîf al jere un altri e al à tacât une lungje campagne par mobilitâ l’eletorât autonomist in viste des elezions politichis. E i risultâts i àn dât reson: l’SNP (Scottish National Party) al à otignût il miôr risultât di simpri e si è confermât alc di plui di un partît nazionalist. Salmond al à savût, cun bravure ma ancje e soredut cun coragjo, trasformâ un partît nassût come moviment di proteste intun sogjet in stât di detâ la linie politiche.

I risultâts lu àn premiât e la prime conseguence e je stade che al e rivât a fâsi nomenâ prin ministri. Si trate di un guvier di coalizion ma ce che al conte al è che si è rot un “tabù” e un indipendetist al pues vuidâ la sô nazion e fâ lis tratativis cu la capitâl dal Ream.

Ma nol è stât chest il risultât eclatant. Dopo mancul di un mês di guvier-Salmond e je rivade la prime sorprese: daûr di indiscrezions a saressin deputâts conservadôrs pronts a firmâ la domande di referendum pe secession. E pôc al impuarte se no je nissune sigurece che i scozês e votaressin pe secession.

No je plui une cuestion di numars: che a sedin 4 o 5 i “dissidents” che tradiressin il lôr partît pe indipendence o che sedin plui dal 50% i scozês che a àn voie di vivi intune nazion indipendente al impuarte pôc. Ce che al conte al è che si tabai di “referendum” e che nol sedi plui un tabù pensâ che il popul si pronuncii suntun argoment cussì impuartant.

Al è alc di rivoluzionari in cheste storie: un om moderât come Salmond, cence mai menaçâ un at violent e cun elezions liberis al à tornât a puartâ il teme de indipendence e dal autonomisim tal centri de agjende politiche dal so paîs. La vitorie di Salmond e je la vitorie de Scozie e il troi segnât dal SNP al pues deventâ la strade di fâ par ducj i moviments locâi dal mont.

Simone Bressan

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +