La Faber, imprese metalmecaniche impuartante de zone di Cividât, e je stade la uniche aziende a vê formalizade une ufierte par cuistâ la Italricambi, ancje cheste realtât metalmecaniche cun propris sîts a Cividât, Flavuigne e Gaiba (Ro).
No son rivadis, di fat, dentri de date fissade dai 6 di Mai dal 2015, altris ufiertis e viersaments di caparis di almancul 500 mil euros.
La Faber, duncje, si è adiudicade, al cost di un milion e 570mil euros, la Italricambi.
In chest mût, si è infin disblocade une situazion tant dificile là che la Federazion Taliane Metalmecanics e à fat in maniere responsabile fin in fonts la sô part, cirint soluzions pai lavoradôrs e impegnantsi pal proseguiment de ativitât aziendâl.
Al va visât cemût che la Italricambi Spa, cu la denominazion “Trattamenti Cividale”, e sedi stade metude in licuidazion e, cun sentence dai 22 di Mai dal 2014, al sedi stât declarât il so faliment.
Intant, il prin di Mai dal 2014, la “Trattamenti Cividale” e veve stipulât doi contrats distints di fit cu lis societâts Early Spa e Ir Srl. Chescj rams di fit a son stâts revocâts, ai 10 di Lui dal 2014, dal Tribunâl di Udin cun oblic di restituzion imediade de aziende.
Di cheste dade al è scomençât un percors di casse integrazion straordenarie par ducj i 95 dipendents (66 a Cividât, 7 a Flavuigne e 22 a Gaiba).
Chê de Italricambi di Cividât e Flavuigne e je stade une vicende pardabon tant, masse confondude.
Che si pensi che cheste aziende e rapresente une ecelence, a nivel internazionâl, inte produzion dai tocs pes machinis di moviment tiere. Cundut achel, prime e à corût il pericul di jessi sierade in maniere incomprensibile cun dutis lis comessis che e veve e, in maniere seguitive, e je finide sot dai rifletôrs par une serie di pleis judiziariis che a àn causade la sospension di ogni ativitât produtive.
Intai ultins mês, infin, si à vivût ancje il paradòs di vê une casse integrazion vuadagns straordenarie za autorizade dal Ministeri dal Lavôr e, inte stesse suaze, di viodi recapitâ ai lavoradôrs bonifics falâts, e duncje no fruibii, par vie di un probleme informatic dal studi di consulence.
Cumò la Fim, infin, si podarà confrontâ cuntune aziende tant che la Faber, note pe serietât fin cumò dimostrade e che e je daûr a impegnâsi ancje in cheste vicende.
Il confront, pûr no facil, al sarà fondât su la concretece.
La Fim e strenzarà i timps par rivâ a acuardis sindicâi che a permetin la riprese produtive in mancul timp pussibil e e cirarà di mantignî cun indurance la difese dai nivei ocupazionâi. I lavoradôrs de Faber a àn vivût su la lôr piel masse inciertecis e umiliazions. Si meretin cualchi ciertece e un pocje di serenitât.
Intal passât, masse dispès in Italricambi al è mancjât cualsisedi confront cu lis proprietâts, stant che a jerin dificilis di intercetâ e di individuâ inte lôr efetive realtât e volontât.
O tornìn a partî cuntune aziende dal teritori intal teritori. ❚
Giorgio Spelat
Fim Cisl Provinciâl di Udin
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +
La rassegne / Avostanis 2023, un viaç a scuvierzi ce che al reste de sacralitât
A son 32 agns che i Colonos a rindin l’Istât furlan un laboratori di sperimentazion creative e di riflession cence confins. Intal curtîl dal vecjo complès colonic di Vilecjaze, “Avostanis” e je deventade une rassegne che no si pues mancjâ par capî ce che si messede inte culture contemporanie no dome di chenti: culì a […] lei di plui +
Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas
Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +
L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?
Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +
Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront
Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +