Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Un grant mestri di vite che nus insegnave libertât e responsabilitât

Remo Cacitti

La impuartance dal insegnament di pre Checo Placerean te scuele al risalte soredut dal fat che un so student, za di passe mieç secul, al conserve ancjemò vîf il so ricuart. Di sigûr no si trate di contignûts specifics, ben pluitost di une metodologjie e di chê che vuê si podarès clamâ programazion, tiermin burocratic che in realtât si concretizave tes sôs lezions tant che un itinerari che al puartave i fantaçuts di une provincie lontane, come che al jere il Friûl, a une maturitât di judizi autonom e a cuistâ une libertât responsabile.
◆ Cjalant a grande distance di timp, ma di un pont di osservazion critic di sigûr plui precîs, o stimi che si puedi individuâ plui liniis te realizazion de sô ativitât pedagogjiche: prime di dut chê specifiche dal so insegnament – che a clamavin ore di “Religjon” – insegnament fat tun confront seguitîf cui grancj temis dal pinsîr ocidentâl, contestualizât te realtât specifiche dal Friûl.
◆ A jerin i agns che si celebrave il Concili Vatican II; e chel spirt di roture profonde e insperade cu la tradizion post tridentine al soflave fuart tes glesiis e tai moviments de grande part dal mont catolic. Pre Checo al cirì di spalancâ puartis e barcons de nestre ment sierade par dânus snait cun chel aiar gnûf, no dome tignintnus informâts sui lavôrs conciliârs ma, soredut, fasintnus olmâ lis lidrîs profondis di chel cambiament dal pinsîr teologjic de prime metât dal Nûfcent. E cussì, pe prime volte o sin vignûts a contat cu la teologjie protestante. Mi impensi ancjemò cun clarece lis sôs lezions sul “Coment ae letare ai Romans” di Karl Barth, che pre Checo al cognosseve fintremai il metodi di lavôr un grum esclusîf e furnît di supuarts mirabii.
◆ La Glesie intindude dal Concili tant che “Popul di Diu” e implicave, daûr la sô opinion, une conformazion une vore precise insedade te storie e te culture di ogni popul: di li, la rivendicazion ferbinte de bisugne estreme di vê une Bibie e une liturgjie te lenghe dal popul furlan e, di consecuence, une valorizazion de tradizion tipiche de Glesie aquileiese.
◆ Il Patriarcjât al deventave il simbul di cheste rivendicazion ma, sot di chê bandiere, la atenzion e jere centrade massime su lis dinamichis atuâls des realtâts eclesiâls dal Friûl, dulà che si veve di meti in opare la pastorâl dai “paîs piçui”.
◆ Mi domandi se culì il ricuart de didatiche di pre Placerean no si incrosi cun altris ricuarts in riferiment ae sô mission pastorâl: o crôt, par altri, che chest incrosâsi dai fîi de memorie al sedi il specific de sô presince che, ancje di dentri dai mûrs di une aule, si slargjave plui inlà dai confins de scuele. A conferme di chest, al è il rûl che lui al à vût te organizazion dal siopar studentesc proclamât par domandâ a fuart la istituzion de universitât dal Friûl, siopar dulà che pe prime volte o ai riscjât di cjapâ lis pachis de polizie. Esperience che si sarès ripetude tai agns straordenaris dal Sessantevot a Milan.
◆ La memorie dai events no pues – par altri – stratignî dal dut il ricuart, che de memorie razionâl si diferenzie parcè che al è cjapât dentri ancje il cûr: cuant che al jentrave in classe cun chel zigar in bocje che nus intosseave – tant che ae fin de ore ancje di Invier o scugnivin spalancâ i barcons – la sô figure e cjapave come une calamite la nestre atenzion, parcè che si inviave a colp un dialic cence confins su cualsisei argoment, pa la cuâl o pues culì confermâ che o ai capît plui di filosofie cun lui che no cul insegnant di chê materie, che po o varès sielzût come facoltât a la Catoliche.
◆ Si fevelave dal om, dai problemis fondamentâi de sô esistence. Assertôr convint dal libar arbitri che, cun voli plui atent, dopo o varès ritignût di pendence pelagjiane, stant che al palesave un otimisim san viers de nature umane puartade di biel principi al ben, dulà che il mâl al rapresentave dome une deviance che cu la libertât di judizi e cul jutori divin e podeve jessi comedade. Par me, tirât sù tes regulis di un agostinisim deteriorât che, al contrari, al svalutave ogni capacitât umane di resistence al mâl, chel otimisim san e motivât al deventà a prin colp un confuart salutâr che, cul passâ dai agns, al sdrondenà cun simpri plui fuarce fin a sdrumâle chê corace di precets dulà che e tentave di parâsi la inciertece e la pôre dal vivi.
◆ Su la mê scrivanie, di agnorums, o ten incurnisade une foto di pre Checo cul zigar in bocje e cul colbac sul cjâf, content e legri da pît dal so rocul fûr regule: imagjin perfete, par gno cont, dal so magjisteri, che al saveve comunicâ il sens de felicitât ancje cuntune sbrissade fûr de leç. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +