Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Tramis Pontadis”, leturis senichis di trê tescj esemplârs de dramaturgjie furlane

Alessio Screm

Finalmentri e je rivade la ore che cheste iniziative biele e impuartante – nassude tal 2019 tra lis ativitât di “Casa Teatro” dal Teatri Gnûf “Giovanni Da Udine” a pro de promozion de culture teatrâl furlane – si davuelzi dal vîf. La rassegne di leturis senichis par furlan – ideade e cu la direzion artistiche, la cure dramaturgjiche e critiche dal scritôr Paolo Patui, cun azions su la sene curadis di Paolo Sartori e cu lis sieltis musicâls di Daniele D’Arrigo – e propon in cheste gnove edizion, nassude in colaborazion cul Tsf, trê titui che si presentin tant che grancj modei de dramaturgjie par furlan: “Tra parincjcˇ” di Luigi (Luîs) Merlo, in sene ai 5 di Novembar, “In Gjermanie!” di Giuseppe Edgardo Lazzarini, ai 10 di Novembar,  e “Presons” di Alberto Luchin, ai 17 di Novembar. Ducj  spetacui a saran aes 20.45 e simpri tal Teatri Gnûf “Giovanni Da Udine” (teatroudine.it)
◆ O vin domandât al ideadôr e diretôr Paolo Patui il parcè dal progjet e di chescj titui, che a vignaran recitâts, cun variis formulis, dai atôrs Caterina Bernardi, Manuel Buttus, Caterina Comingio, Carlotta Del Bianco, Alessandro Maione, Paolo Mutti, Gianni Nistri, Marta Riservato e Massimo Somaglino.
◆ «Tramis Pontadis – nus conte Patui – al nas de necessitât di fâ valê la dignitât e la impuartance de tradizion teatrâl furlane, che plui di cualchi volte e je considerade tant che un alc di amatoriâl e nuie di plui. Il teatri amatoriâl al à la sô impuartance storiche, sociâl e culturâl ma no si pues dismenteâ il contribût che autôrs di nivel a àn dât al nestri teatri, ae nestre culture e ae nestre societât. Lassâju intun cjanton al vûl dî gjavâ vie motivazion e valôr ae ativitât e ae esistence dal Teatri Stabil Furlan che invezit, propit par vie di cheste produzion, al vante fondis saldis e ben plantadis.
◆ La seconde edizion di Tramis Pontadis e propon trê autôrs che a vegnin di diviersis localitâts dal Friûl, e che propit par chest a rivin a furnî un esempli diferent par lenghe e par argoments.
“Tra Parincj” dal gurizan Luîs Merlo, e somee une comedie lizere ma e scuint dentri di se une dimension politiche fuarte, intant che “In Gjermanie!” e fevele de emigrazion, dantnus cussì il spont par cjalâ di une prospetive particolâr ancje la vicende migratorie di vuê. Le opare “Presons” di Luchini e je une metafore straordenarie di cemût che il teatri al rivi a mascarâ cun ironie amare la fadie dal vivi.
◆ Chest an la rassegne Tramis Pontadis e sarà insiorade de interpretazion di une schirie di atôrs di profession che a daran un contribût une vore prestigjôs al lavôr di regjie di Paolo Sartori. No si tratarà di spetacui ma di une leture in moviment, completade di intervents di spiegazion e di aprofondiment: une vere e proprie investigazion dentri dal test, des peraulis aes storiis». ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +