Tal confin plui ocidentâl dal Friûl lant bande dal Venit, intun teritori che plui voltis te sô storie al è stât teatri di invasions e concuistis frontadis e vintis da la braurose e fuarte int dal puest, si cjate une frazion di paîs, Saron di Cjanive, li che la int e je famose par jessi buine di cûr e libare.
In chest teritori masse, pôc cognossût, ancje la nature e je une vore siore e gjenerose tant che da lis visseris de mont, in tre lûcs difarents (Gorgaç, Santissime e Saron) e salte fûr une aghe di risultive, insiorade di sâi minerâi, che e alimente il cors dal Livence, confin naturâl de Patrie.
Cheste aghe, chi prime di vignî fûr a 10 grâts si purifiche dilunc cunicui e misteriôs terens cjarsics, e ven fûr e e devente l’element di fonde di une bire artigjanâl produsude dal famôs microbirifici «Valscura».
Plui che un birifici, un progjet nassût dal desideri di fâ un alc di unic e speciâl, disleât da lis logjichis dal mercjât e da la produzion di masse, plaçât intun lûc di crude e integre bielece naturâl de pedemontane di Pordenon e disvilupât in gracie di un ingredient particolâr (la aghe) cuntune purece e une cualitât organoletiche come chê di une aghe minerâl naturâl.
Un prodot di ecelenze chi a dispiet di une nassite relativementri resint, al à bielzâ vût il ricognossiment tant che bire dal an 2008 (premi da la «Unionbirrai») par la varietât Fich. Cheste e je une bire «season» di degustazion, fermentade in boce e aromatizade al «figo moro» une tipologjie di fîc tipic che al cres dome te zone di Saron, intun particolâr microclime; il fîc in cuistion al è caraterizât di une forme une vore slungjade rispiet a la variant tradizionâl cuntune polpe tenare, disavide e une vore plui dolç. Chestis carataristichis si tradusin in savôrs e profums in bocje. E merte di jessi ricuardade ancje la variant «Canipa», une bire chi come te Ete di Mieç e ven confezionade cuntune insiemit di speziis, cereâi, misturis di spelte e vuardi che a lassìn in bocje un savôr ruspiôs e plen.
Produzion limitade e di grande cualitât, fate di une famee cun grande passion, semplicitât e cuntun grant rispiet par nature e tradizions di un teritori cun storie impuartante.
Sandri Olivetto
Stin dongje ae Patrie
Redazion
La seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte serade, che e sarà presentade dal diretôr Walter Tomada e di Serena Fogolini, si daran la volte musiciscj, […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +