Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – AUSTRIE. La 66e sagre di Vilac e je tornade a sei une fieste record

............

Il ‘Kirchtag’, ven a stâi ‘la dì de glesie’, al è deventât za la plui grande fieste tradizionâl di dute la Austrie. La fieste e implene cun 15 milions di euros lis cassis carinzianis e e sfulmine plui di 130 mil litris di bire. Impastanade in memorie dal dirit di tignî un  marcjât franc stabilît dal imperadôr Friedrich tal 1225, e ven organizade dal   prin di Avost dal 1936 ogni an a Vilac, in Carinzie. La associazion ‘Villacher Kirchtag’ e organize cheste fieste dal 1966, tacant simpri la prime sabide di Avost, chest an pe 66e volte, dal 26 di Lui ai 2 di Avost.
280.000 visitadôrs a àn fat fieste dute cheste setemane: la atrazion principâl e je stade la procession folcloristiche cui siei 4.000 partecipants vistûts cun costums di dute la Europe.
La crisi globâl no à vude nissune influence sul risultât economic de fieste. La plui grande fieste tradizionâl austriache e je za deventade un tiermin fis. Pal ‘Krügerl’, ven a stâi pal mieç litri di bire, si paie fra 3,00 e 3,50 Euro, alore mancul che no al   Oktoberfest bavarês, dulà il litri (Maß) al ven di 8,30 a 8,60 Euro.
Sul program culinari si cjate ancje la ‘Kirchtagssuppe’, une mignestre tradizionâl che si prepare cun diviersis sortis di cjar e sbrume acide: in dut, si consumin 45.000 litris di cheste delizie locâl. Contents ancje i alberghîrs: dute la regjon di Vilac e je complete, fin al ultin jet. Dut insieme, si calcolin jentradis par 15 milions di euros pe regjon. Il dîs par cent dai visitadôrs al ven de Slovenie; dôs voltis di plui a son chei de Italie, turiscj di Rome e di Milan, e furlans che a cirin contats comerciâi. Al è un fat positîf che al rindarà plui strents i contats tra lis regjons storichementri sûrs di Tarvis, chê slovene di Kranj e chê di Vilac.
JANEZ ERAT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +