Tor de metât dai agns Novante a Udin a si son dâts dongje un pôcs di students e di altris zovins intune associazion che si clamave Academie dal Friûl.
Cemût che al diseve il so statût “Il Circul Universitari Furlan nomenât “Academie dal Friûl” si met sù in associazion culturâl cence fin di vuadagn, cul intent primari di promovi l’implei professionâl de lenghe furlane, il disvilup di une fuarte cussience identitarie dutune cu la difese dai dirits e dai interès dai students furlans tal gjenerâl…”
La osservazion di Albert Travain, prin dean de Academie dal Friûl, e di chei altris socis e jere che par che la lenghe e la identitât furlane a lessin indevant e a vessin un sens, al coventave che il furlan al fos doprât in ducj i cjamps, e plui di dut in chei fondamentâi dal lavôr e dal studi e si viodeve te universitât la scune ideâl par inviâ chestis dinamichis.
Cussì, cun pôcs mieçs ma cun tant impegn e diviersis ideis origjinâls, la Academie dal Friûl, ancje se no je mai rivade a tirâ dentri o a fâ partecipâ un grant numar di students o di zovins, e je stade protagoniste tal proponi ativitâts par furlan dentri di un Ateneu udinês che in chei agns al jere ancjemò indaûr su la cuistion de lenghe.
Par esempli, si veve vierte la schirie di studis “Erois par un popul”, su figuris impuartantis pal lôr valôr simbolic pal popul furlan e a jerin vignûts fûr doi scrits: un su Marc di Morùs, ultin puartebandiere dal Friûl patriarcjâl, e chel altri su Rotgaut, ultin duche langobart dal Friûl. Cun di plui la Academie e organizave conferencis, presentazions, e ancje il prin cors di furlan fat par furlan te Universitât dal Friûl, une sorte di letorât volontaristic tignût di Sandri Carrozzo, che al è stât dean de Academie dal Friûl dopo Travain. Travain intant al à mantignût il so impegn cuntune altre iniziative impuartante: la cure de publicazion, simpri cun pôcs mieçs, dal sfuei udinês “La Sclese Nere”.
La Academie dal Friûl e jere in dialic e in colaborazion ancje cun Radio Onde Furlane, che in plui ocasions i à dât spazi par trasmissions radiofonichis, e cun chês altris clapis dal mont furlanist tal inmaneâ iniziativis tant che Eurolenghis, te Fiere dal Libri di Pordenon, o lis variis edizions de Fieste dal Friûl pai 3 di Avrîl.
Tai ultins agns la Academie dal Friûl e à pierdût par diviersis resons la poie de plui part dai socis storics, che dispès a son deventâts figuris di prin plan tal moviment pe lenghe e pe identitât furlane, si è slontanade de dimension universitarie e, par tancj aspiets, fintremai di chê furlaniste.
Redazion
Galerie fotografiche / Cuinte edizion di “Stin dongje ae patrie”
Redazion
Pe rassegne Avostanis, Domenie ai 4 di Otubar li dai Colonos si è tignude la cuinte edizion di “Stin dongje ae Patrie“. La storiche riviste furlane e a fât fieste par i siei otante agns e e a cjalât al avignî adun cul mont de culture, de musiche, dal associazionisim, dal sport tal ricuart no […] lei di plui +
Stin dongje ae Patrie / La storiche riviste furlane e fâs fieste par i siei otante agns
Redazion
Pe rassegne Avostanis, Domenie ai 4 di Otubar aes 3 dopomisdì li dai Colonos a Vilecjaze di Listize tierce edizion di Stin dongje ae Patrie. La storiche riviste furlane e fâs fieste par i siei otante agns e e cjale al avignî adun cul mont de culture, de musiche, dal associazionisim, dal sport tal ricuart […] lei di plui +
Zovins di gale / Sborf, il zûc par induvinâ e imparâ peraulis par furlan che al à za concuistât miârs di personis
Erika Adami
Daûr un grup zovin che al à a cûr la lenghe furlane Un sborf di un biel colôr vert slusint al è il simpatic compagn di zûc par cui che al à voie di induvinâ e imparâ peraulis in lenghe furlane sul propri dispositîf digjitâl. Chest de fin di Març, cuant al è rivât Sborf […] lei di plui +
La piçade / Salts, lavoradôrs e… laris. Almancul i laris a fevelin par furlan
Mastiefumate
Che il rapuart tra il Messaggero Veneto e la lenghe furlane nol fos dai miôr, si saveve. Par esempli su la partide dal secul tra la nazionâl furlane e chê groenlandese, nancje une rie par furlan. Si spietavin che al vignìs ripuartât a caratars cubitâi il sproc tal strisson puartât in cjamp dai zuiadôrs intant […] lei di plui +
Gnovis pai fruts / I Gnognosaurs a imparin a svolâ: al rive in edicule «Tal blu piturât di blu», il gnûf album di colorâ
Redazion
Daspò dal sucès dal prin album vignût fûr a Nadâl, i simpatics dinosauruts che a fevelin par furlan a proponin pal Istât une gnove aventure: il professôr Einsaur e il so fedêl assistent Blik a provin di svolâ, ispirâts dai pterodatils. Rivarano? ◆ A partî de fin di Jugn al è rivât tes ediculis dal […] lei di plui +
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +



