Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Un cjanton… ladin

............

La aree ladine, che e je clamade ancje retoromance, e je stade dividude in trê areis difarentis e diviersis une di chê altre. Chestis si son disvilupadis ognidune par so cont par ce che al inten la lenghe: tal Cjanton dai Grisons (chê plui a soreli a mont) al è il Rumantsch, tes Dolomitis al è il Ladin e in Friûl o vin il Furlan.
UN CJANTON… DI SVUIZARE_ Il Cjanton dai Grisons, nassût tal 1803, al è il plui grant e chel plui a soreli jevât jenfri i 26 de Svuizare e al è ancje l’unic cjanton li che si fevelin trê lenghis (todesc, romanç e talian) e un dialet (lombart). E je une zone plene di monts che e confine cul Lichtenstein, la Austrie, la Italie, e dentri te Svuizare cul Cjanton Ticin e che e je une vore conservative, li che i Grisons a son in dì di vuê une minorance. Il cjâf lûc e je la citadine di Coira. La superficie e je sù par jù di 7105 chilometris cuadrâts (pôc mancul dal Friûl). Il cjanton al è dividût in 11 Distrets e in 211 Comuns. La popolazion e je di 188.762 abitants. Il non di Grisons che al vignive doprât par fevelâ des comunitâts sovranis dal Stât Libar des Trê Leghis, al vignì fûr tal periodi des Vueris de Italie e Francesco Guicciardini lu doprà cuant che al sielzè i soldâts des Trê Leghis che a cjaparin part ae concuiste dal Ducât di Milan insiemi cui Svuizars. Il doprâ chest non al è peât ae fuarce e ae impuartance de Lee Grise li che a jerin dentri oms impuartants tant che vescui, nobii e parfin l’imperadôr dal Sacri Imperi Roman. La invasion dai Francês tal 1798 e puartà ae fin dal Stât Libar des Trê Leghis e po dopo tal 1803 ae nassite dal Cjanton.
LIS TIPICITÂTS NO SON DOME LINGUISTICHIS_ La economie di cheste regjon si fonde su la agriculture, cu lis ativitâts peadis al bosc e al passonâ des pioris e des cjavris vie pe istât e sul turisim di mont pal plui tes citâts di Davos e di St. Moriz. Jenfri i prodots tipics, la specialitât e je soredut la cjar fate secjâ che si clame juste apont “cjar secje” e che e somee une vore ae bresaole. Tai dolçs, la torte di coculis e je la plui buine. Une vore preseadis a son ancje lis cjastinis de zone di Roveredo.
MONUMENTS_ Chest teritori de Ladinie al è siôr di monuments che a àn une architeture cuntun valôr ricognossût a nivel mondiâl: a Müstair al è un covent des benedetinis e une glesie romance che e je dentri tal patrimoni mondiâl dal UNESCO. Po dopo e je ancje la glesie di Zillis che e à un sofit cun 153 taulis di len cun parsore pituris dal 1130, li che a jentrin 200.000 personis ogni an par viodi chestis bielecis. Une particolaritât de architeture profane di cheste zone al è il “sgrafit”: disens, decorazions, scritis che a vegnin sgrifadis (di chi al ven fûr il non) su la stabilidure ancjemò mole dai mûrs, gjavant dal ultin strât lis parts li che po dopo a vignaran fûr lis figuris plui scuris.
Elena Zanussi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +