Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Chei di mieç

............

La Val Müster e met in contat la sezion retoromance di soreli a mont cun chê centrâl. Tai studis dal Ascoli, cheste aree tal mieç e ven dividude in dôs parts: chê des varietâts ladinis tridentinis ocidentâls (Val di Sole, Val di Rumo, Val di Non) che vuê no son plui ladinis, e chê dal grup tridentin orientâl e dal Alt Belumat che e je la aree ladine autentiche. Chest secont grup si cjate su la rive çampe dal flum Adis, e al cjape dentri 5 vals li che a son monts une vore altis, lis Dolomitis, cu lis pichis de Marmolada (3343 s.l.m.), dal Antelao (3263 s.l.m.) e de Tofana di Mezzo (3244 m s.l.m.). Chestis vals si disvilupin tant che rais dal cûr dal Massiccio dal Sella che si cjate propit tal mieç: a soreli jevât e je la Val dal Livinallongo (Fodom) e Ampezzo che a son tal Venit, a Sud o vin la Val di Fassa (Fascia) in Trentin, che po dopo si slungje te Val di Fiemme e ta chê di Cembra; a soreli a mont si cjate la Val Gardena (Gherdëina) e viers nord e je la Val Badia (Gran Ega) e chestis a son dutis dôs in Sud Tirol. Dal pont di viste de aministrazion, il teritori ladin centrâl al è dividût in dôs regjons, trê provinciis cun statûts difarents e une vore di comuns piçui; si disvilupe suntune aree di 1200 chilometris cuadrâts e al à une popolazion di 35000 abitants.
LA BANDIERE_ La bandiere dai ladins des Dolomitis, cu lis strissis a scjavace celestis, blancjis e verdis, e je nassude ai 5 di Mai dal 1920, cuant che lis 5 Vals si cjatarin sul Pas Gardena par protestâ cuintri il Tratât di Saint-Germain, che nol dave al popul ladin, e ae stesse maniere nancje ae popolazion dal Sud Tirol, il dirit di autodeterminazion dai popui e la identificazion tant che grup etnic.
L’insediament di chestis vals al è scomençât 9000 agns indaûr, cuant che tai prâts sot il Pütia a rivarin cjaçadôrs e int e che e lave a cjapâ sù pomis di bosc. A conferme di chest, tal 1987 sul Mondeval de Sora jenfri Col e Ampezzo al è stât cjatât un scheletri di un cjâf di tribù di 8000 agns indaûr, segn alore che cualchidun al jere pardabon a stâ li ta chei timps une vore lontans.
Il teritori al à cognossût vie pal timp une vore di vicendis storichis e politichis: tal 1919 la Ladinie cul Sud Tirol a vegnin unîts ae Italie. I ladins a volevin restâ cu la Austrie e vê la autonomie politiche e la tutele de lenghe ladine. Tal 1923, la Ladinie e ven dividude in trê sezions dal pont di viste aministratîf, cun chê di rivâ a une assimilazion. Tal 1946 i Ladins a protestin cuintri cheste tripartizion e a domandin di tornâ a unî i teritoris: e reste storiche la manifestazion che e tirà dongje 3000 di lôr li dal Pas Sella ai 14 di Lui dal ’46. La proteste e ven ancjemò puartade indenant in dì di vuê.
RICOGNOSSIMENT DIFARENT_ Lis Vals de Provincie di Bolzan (Gardena e Badia) a gjoldin di un ricognossiment costituzionâl di bande dal Stât talian difarent di chel che a àn la Val di Fassa e il Livinallongo. Chest si lu à daûr des vicendis de prime e de seconde vuere mondiâl, cuant che lis provinciis di Trent e di Bolzan a vuadagnarin une tutele speciâl che ur sigurave une lôr autonomie cu la creazion, pai todescs de provincie di Bolzan, di un stât dentri tal stât.
Tes Dolomitis a son une vore di glesiis, di cetant valôr pe architeture locâl. A son part dal patrimoni culturâl ancje lis viles, ven a stâi i insediaments agricui tutelâts, tipics de Val Badia e che tai ultins agns si à tornât a discuvierzi cui percors turistics.
CUMÒ SOREDUT TURISIM_ La economie par secui e à vût lis sôs lidrîs te agriculture e, stant che lis vals a jerin puaris, l’artesanât al è nassût tant che forme in plui di vuadagn. In dì di vuê chescj doi setôrs a son ancjemò impuartants, si ben che il turisim al à savoltât un pôc i costums e la struture sociâl cu li stagjons che a son peadis al calendari turistic. Te provincie di Belun, la produzion di ocjai e je ricognossude tant che une des plui fuartis dal pont di viste economic in dut il Nordest, insiemi cun chês di sanitaris e di sistemis di disfredament industriâl.
Lis usancis, che a van indaûr fin prime dal Cristianisim, a son leadis a doi cjamps: chel de religjon e chel de agriculture. Vuê une part di chestis e risulte discomparide, ma cualchidune e sorevîf ancjemò: di fat, si puedin viodi processions tai dîs di fieste vie pal istât e la benedizion des rosis (ai 15 di Avost) cui turiscj che, inmagâts, a vivin dut chest tant che une forme di spetacul.
Elena Zanussi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +