Liet e je une peraule frisone che e vûl dî «cjançon». Propit i frisons a àn inventât chest festival, partint dal inizi cu la idee di une formule che e rivàs a meti adun lis variis minorancis di Europe te organizazion dal plui impuartant event european di musiche in lenghe minoritarie.
LA FORMULE_ La formule di chest concors, che e reste compagne ancjemò ‘in di di vuê’, e je une vore semplice: dîs grups e artiscj invidâts a rapresentâ altretantis minorancis linguistichis, a sunin un toc par om vignint judicâts di une jurie cualificade e dal public.
Lis primis trê edizions dal festival si son tignudis a Leuwardeen, la capitâl de Frisie, e a son stadins vinçudis intal 2002 dal grup catalan Pomada, intal 2003 dal grup sami norvegjês Transjoik e tal 2004 di Niko Valkeapaa, simpri de minorance sami.
Daspò di un an di pause tal 2006, il festival si è tignût a Ostersund, inte Laponie meridionâl, dulà che, une altre volte, a son stâts i sami, tant che parons di cjase, a vinci cul duo Joahn Kitti e Ellen Sara Baher.
I FURLANS AL LIET_ In trê des primis cuatri edizions, o vin di segnalâ la presince dai grups furlans Prorastar, Kosovni Odpadki e Arbe Garbe che, dopo di vê superade la dure selezion jenfri i tancj grups che ogni an a partecipin, si son plaçâts simpri viers la metât de classifiche finâl.
Chestis primis edizions a son coventadis ancje a coinvolzi diviersis realtâts di minorance che, aderint al progjet, si son impegnadis a organizâ une fase semifinâl tal lôr paîs.
A son nassûts duncje il festival Nos Ur che, a Inverness in Scozie, al ten dentri ducj i artiscj des lenghis celtichis; il Sami Grand Prix che al met adun lis minorancis scandinavis e laponis, e Suns, inmaneât di nô furlans pes minorancis talianis e dal arc alpin.
LA ULTIME EDIZION_ Daspò de ultime edizion a Lulea in Svezie, e di un bon plaçment al tierç puest de bande dai furlans Carnicats, il festival al torne une altre volte in Frisie prime de edizion scozese dal 2010.
Dilunc cheste edizion frisone, e je stade uficialmentri formalizade la candidature dal Friûl,che finalmentri si prepare a ospitâ chest grant event intal 2011.
Leo Virgili
Apontament / Presentazion dal libri “Patriarcjis tal cûr de Europe” e dal mensîl “La Patrie dal Friûl”
Redazion
Presentazion dal libri “Patriarcjis tal cûr de Europe” di Diego Navarria e dal mensîl “La Patrie dal Friûl”, l’unic dut in lenghe furlane dal 1946. Ai 26 di Zenâr aes sîs sot sere (18.00) te Biblioteche comunâl di Reane dal Roiâl, vie Battaglione Julio 7 – Remugnan. A saran presints: Anna Zossi, Assessore ae Culture […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +
Int di Cjargne / “La gallinella saggia” che a Cjavaç e insegne a produsi e a mangjâ ben
Marta Vezzi
La aziende agricule biologjiche La Gallinella Saggia e je nassude 7-8 agns indaûr: “La idee e je stade di mê mari – e conte Caterina Pillinini – che e à simpri fat orts e cjamps, e duncje e je une vite che si dediche ae coltivazions di tancj prodots; vint il ristorant Borgo Poscolle e […] lei di plui +
Sport… che ti trai! / Pietro Corredig e Sonia Borghese: une vite di pignatis a scufiots
servizis di Francesco Tonizzo
La cubie dai cjanalots, un di San Pieri e une di Miers, e à vinçût il campionât talian di machinis storichis e il titul european, simpri cun Sanremo intal destin Inzen, passion, amôr, dedizion, voie di zirâ il mont, spirt competitîf, leam cun il teritori des Vals dal Nadison, e risultâts une vore preseâts. Il […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / La identitât e ven dai zovins
Walter Tomada
Une zornade di incuintri pai Conseis dai Fantats Al à fat scjas il senatôr Roberto Menia che al à declarât di volê gjavâ il furlan de scuele e dal ûs public. Al jere di un pieç che nissun rapresentant des istituzions al pandeve clâr di volê scancelâ lis normis di tutele, ma salacor a son […] lei di plui +