Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – La gnove maniere di comprâ verdure in Friûl

............

Ca di nô lis feminis, tai centenârs di paîs sparniçâts vie pal Friûl, sot sere a son simpri ladis “a cjapâ sù di cene” tal ort. La nestre fortune e je chê di cognossi il savôr des robis fatis in cjase, parcè che la economie furlane e à vût lis fondis fin a pôcs agns indaûr propit te agriculture. Magari cussì no però, ancje chi di nô la industrializazion e la globalizazion a àn scomençât a gloti il nestri sisteme di vite e la nestre alimentazion e si sin pleâts a prodots che a rivin cuissà di indulà.
DI BESSÔI_ Nol varès di jessi dificil pe int furlane tornâ a svicinâsi ai prodots locâi, stant che no si è mai slontanade dal dut. E je vere che la comoditât di vê la salate za lavade dentri tun scartòs nus à fat dismenteâ che aes nestris nonis ur vignaressin i sgrisui a viodinus mangjâle, ma si sa che la vite moderne e va cussì di corse che cualchi volte si sta di mancul a cjatâle pronte, che e je dome brie di metile te terine e di cuinçâle! Se propit no si à voie di cjapâ sù la sape par gjavâ la jerbe jenfri lis jechis, di leâ i pomodoros, o di spelâ i fasui, si pues simpri lâ intune di chês aziendis che a son ancje in Friûl e jemplâ lis sportis cun verdure frescje e pomis di stagjon, cence lâ a cirî cjariesis il mês di Novembar cuant che invezit al è il timp dai cacos! Par vê lis pomis e la verdure a chilometris zero, cence fâ masse strade, si pues lâ par esempli a Nearêt di Prât, te aziende l’Orto Genuino, là che e je une famee che e colte e che e vent i siei prodots sul puest. Se si da un cuc su internet si cjatin ancje altris aziendis che a vendin la lôr robe in cheste maniere www.friuliveneziagiulia.coldiretti.it, www.biologicofvg.it, par esempli) e cualchi volte si pues lâ di bessôi a cjapà sù ce che al covente. Cualchi mês indaûr, cun di plui, e je stade presentade une vuide ae vendite direte tes aziendis agriculis in provincie di Pordenon, fate de Coldiretti di Pordenon in colaborazion cu la Cjamare di Cumierç.
IL MARCJÂT DAL CONTADIN_ A son ancje i marcjâts (Farmer’s markets par inglês), li che i contadins a rivin cui lôr furgons e a metin fûr sui bancs i prodots. Un di chescj, il prim in regjon, lu àn screât tal mês di Setembar dal an passât, in vie Pozzuolo a Udin, li de aziende agrarie universitarie “A. Servadei” (viert ogni secont e cuart vinars dal mês des 9.30). A Pordenon, in Place Risorgimento, lis massariis a fasin la spese tal marcjât di miercus e di sabide a buinore, e la int e je contente di cjatâ la cualitât a un bon presit, cuntun sparagn di ducj i coscj che a son te filiere (confezionaments, traspuarts, intermediaris).
DUCJ IN GRUP_ Une altre modalitât e je chê dai “gruppi di acquisto” li che un pôcs di consumadôrs a decidin di metisi insieme par comprâ i aliments fats dai piçui produtôrs locâi. La robe cjolte e ven dade fûr a chei che a partegnin al grup, singui e fameis, cussì si à il sparagn e la cualitât insieme. A Budoie il Gruppo d’acquisto della Pedemontana e a Buie il Friulgas a metin in vore cheste filosofie cun chê di promovi un consum eco-compatibil e ategjaments che a tegnin di voli il rapuart saltût-om-ambient.
Ducj chescj sistemis a àn za un bon sucès in regjon e no son dal sigûr novitâts, ma pussibilitâts in plui par tornâ a gjoldi ancje i savôrs di un timp.
Elena Zanussi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +