Interviste a Roberto Revelant,
sindic di Glemone e za conseîr regjonâl
Roberto Revelant, 42 agns ma za cuntune lungje cariere politiche fra comun e regjon, al è il prin di un trop di sindics che a fasin part de ACLiF- Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane che o intervistarìn par savê di lôr ce sens che à la apartignince a chest organisim che al met dongje i comuns furlanofons. Ancje se mi sarès plasût fâ un zîr te biele Glemone, la interviste e je telefoniche: covid docet…
__
Sindic, Glemone al è un dai comuns plui grancj che a son inte ACLiF, ce rapresentie par lui cheste istituzion e ce rûl pensial che e vedi di vê?
In chest moment storic, li che si varan ancje di decidi lis strategjiis pal futûr, al sarès ben metisi adun e cirî insiemi une vision par chel che al vignarà. Duncje al è benvignût un organisim che al rivi a meti dongje variis realtâts locâls: o feveli di impresis, aministradôrs, associazions. E che al feveli des prospetivis economichis, no dome culturâls: cumò come mai o vin di superâ i localisims e di fâ scuadre. Ma, fra i mil impegns che aromai ducj i cuarps sociâi a àn, al à di jessi alc che al mostri di podê mudâsi dopo in fats. Se si sarà bogns di dâi cheste ande, al sarà di sigûr un organisim che nus coventarà tant.
__
La Associazion podaressie vê un rûl tal ecuilibri teritoriâl jenfri Friûl e Triest, che tai ultins timps al somee saltât?
Mah… No sai ce che e podarès fâ in chel cjamp: par esempli Pordenon tantis voltis al à mostrât di lâ par so cont o preferî Triest. Dut câs Triest e je une citât che e à sù par jù un sest de popolazion regjonâl, un puart che al devente impuartant e cheste robe no si pues ignorâle.
__
I Comuns furlanofons che a àn aderît ae ACLiF fin cumò a son dome trê cuarts di lôr. Ce si sintial di dî a chei che no son ancjemò dentri?
Pardabon no àno aderît aromai cuasit ducj? A chei che a mancjin ur disarès che o vin di metisi adun, si capìs! Se Markus (Markus Maurmair, il president de Assemblee, ndr) mi da i comuns che a mancjin, ur telefoni jo a chei che o cognòs par sburtâju a jentrâ.
__
L’an passât la ACLiF e à inviât un cors pe formazion dai aministradôrs su storie e culture dal Friûl. Lui e i siei coleghis sêso preparâts sul Friûl? Ise une robe che e pues jessi utile?
Jo no ai vût mût di partecipâ (al è stât un esperiment, cun pôcs incuintris, ndr), ma dal sigûr mi interessarès. Jo che o ai une formazion scolastiche di stamp tecnic mi rint cont di vê cualchi buse in cjamp plui storic o culturâl. Però mi plasarès une robe svelte, pratiche, che ti dedi informazions, ma che ancje ti fasi capî cemût passâlis daspò in azion tal lavôr di ogni dì.
__
Cemût mai Glemone no aie ancjemò fat bon il Plan speciâl di politiche linguistiche (PSPL)? Lu cognossial?
E je une robe che e à a ce fâ di plui cul lavôr dal assessôr ae culture, ma dut câs o scuen dî che, come par tantis robis, magari cussì no, cui impegns che a àn i comuns e je une di chês robis che e je restade indaûr. Che al pensi che pe fin dal mês o varessin di concludi un plan di digjitalizazion dal Comun che no sai se o rivarìn a prontâlu par timp, che si figuri viodi di tantis altris robis, se ben impuartantis.
__
Ise cussì dure la vite dal sindic di cumò?
La cjame di impegns e di burocrazie che al à cumò un sindic e sta deventant insopuartabile: jo o ven in Comun aes nûf a buinore e o voi vie aes siet, e us siguri che no ai un moment vueit. Si finìs ancje cul trascurâ la famee. Une robe che no sucêt fûr de Italie: o fevelavi une volte cul sindic di Velden, in Austrie, che mi diseve che lui al va in Comun une volte in dì, al controle che dut al ledi ben e dopo al torne a cjase.
__
Une situazion propit taliane, duncje…
Si pues fâ tant miôr ancje in Italie. Cuant che o jeri in Consei Regjonâl mi soi ocupât de scriture di cualchi leç, une robe che mi à cjapât, e dopo mi soi confrontât cun coleghis de Val di Aoste o dal Trentin-Sudtirôl: o varessin di imparâ di lôr. Lis lôr leçs a son plui semplicis e a lassin la libertât che lis robis si regolin di bessolis. Chi di nô si metin jù mil câs pussibii cuntune complicazion mostre. Jo o cjali tant che model massime ae Provincie Autonome di Trent parcè che al è un sisteme dongje dal nestri, ma che al funzione miôr. Chê di Bolzan, a lei lis leçs, ti ven ancje il dubi che no fasi part dal ordenament talian (al rît, ndr).
__
In Regjon, la tutele dal furlan dispès e je dome di façade, lui isal dacuardi che la lenghe furlane e sedi insegnade a scuele ad implen?
Sigûr, ma cence trascurâ l’inglês, che aromai ti covente par fâti capî tal forest. In Gjermanie o in Ongjarie, par esempli, lu san ducj. E dopo il todesc al è impuartanton. Il furlan al va insegnât, ma nol à di gjavâ spazi a chês altris lenghis: par me l’ideâl al è che in Friûl si insegnassin e si fos bogns di fevelâ cuatri lenghis.
__
Par finî, mi disial cualchi particolaritât di Glemone pardabon furlane?
Cu la storie siore che e à Glemone – e une storie che e à dut a ce fâ cul Friûl – lis particolaritâts a son tantonis. Tacant dal fat che achì al è nassût pre Bepo Marchet, tra lis altris robis un fondadôr dal vuestri gjornâl. Duncje us conti alc che o ai imparât propit jo di resint. Come che si diseve parsore, chês robis dal Friûl che si varessin di insegnâ miôr e che a son dôs ecelencis mondiâls.
O vin il regjistri batesimâl plui vieri che al sedi cognossût, cui prins scrits dal 1379. Prime dal Concili di Trent, cun di fat, nol jere l’oblic di regjistrâ i batisims.
Il Santuari di Sant Antoni di Glemone al è il santuari plui vecjo dedicât al sant: Sant Antoni si jere fermât a Glemone par cualchi mês, predicjant e fasint miracui. La glesie e fo consacrade intal 1248. Ben prime di chê plui innomenade di Padue, par dî. ❚
.::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Cui che al è il sindic di Glemone
Roberto Revelant al è nassût ai 21 di Novembar dal 1978 a Zurì, in Svuizare; di profession gjeometre, al è stât za intal 2004 membri dal Consei comunâl di Glemone, cuvierzint intal 2009 la cjarie di Vice Sindic. Al è stât elet Conseîr regjonâl pe XI legjislature (2013-2018) cul partît Autonomia Responsabile. Dal 2018 al è sindic di Glemone.❚
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +