Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SAPADE. Sapade/Plodn che e torne

............

L’articul 132 de Costituzion taliane, al proviôt la pussibilitât di une comunitât di passâ di une realtât aministrative a une altre. Tal nestri câs, rivâ a passâ al Friûl di difûr, al fâs gole a tancj di lôr, forsit ancje par resons di oportunitât economiche legjislative, ma par podê pandi une reson di tâl fate, al covente mostrâ di vê une storie, une culture e une afinitât plui valide des resons di oportunisim. O vin fat une fevelade cun Alessandro Mauro, puartevôs dal grop che si bat par che Sapade e passi al Friûl.
La regjon dal Venit si è esprimude di resint in maniere positive su la cuistion dal passaç di Sapade a la regjon dal Friûl-VJ, cualis sono stadis lis reazions de int?
Al moment o vin vinçût la semifinâl e o podìn dî di zuiâse, la finâl a Rome. Lis reazions a son stadis di moderade sodisfazion. In tancj no i crodin ancjemò e a scrupulin che il Parlament nol rivarà a fâ une leç che e dedi legjitimitât al passaç di Sapade al Friûl. Dut câs il vôt in regjon al è stât un segn di grande maturitât e di grande inovazion positive tai rapuarts jenfri lis istituzions e il popul.
Il President Zaia al à declarât la sô opinion positive sul dirit pe autodetrminazion des popolazions, ma tal stes timp al à fat scrupulâ che la reson e sedi plui di oportunisim che no di partignince storiche culturâl. Se il Friûl al fos stât une regjon ordenarie, varessiso fat la stesse sielte?
O scuen dî che il partît che al fâs part Zaia, al à simpri sostignût in dutis lis istituzions, la idee che Sappde e podès tornâ a fâ part dal Friûl. Il prin a crodii al è stât il President da provincie di Udin, Pieri Fontanini che o ringrazii.
Dit chest, o pensi che il President Zaia, no jessint stât presint joibe (ai 28 di Jugn date de votazion in Consei regjonâl dal Veint, n.d.a), nol à podût lâ daûr cun suficiente atenzion a lis documentazions che a cjalavin al câs Sapade, ridusint il sô pinsîr a une motivazion dome di nature economiche. Tal 1966, prin des istituzions des Regjons, sedi ordinariis che a statût speciâl, a Sapade si è fate une consultazion dai cjâfsfamee: il 98% di lôr a volevin tornâ cun Udin. Prime dai statûts e je la storie a rispundi.
Ce che o vês fat al è partît dal bas, de int, cualchi aministradôr locâl al è stât pluitost fredut, cemût mai?
Se o tabaìn dai aministradôrs di Sapade o crôt che il lôr ategjament spaurôs al sedi di cirî te urgjence aministrative e a la pôre di no rivâ a gjestî il paîs spietant che a passin agns prin de decision dal Parlament. Il fat che i aministradôrs a vedin di dâ rispuestis imediadis e che la Regjon e tegni la borse des palanchis, ju à sburtâts tune posizion spavide e defilade, mancjant cualchi volte di chel sens civic necessari a sostignî la volontât popolâr.
Si sa che i caratars dai oms a son diferents, cui al nas leon, cui al nas piore. Il nestri moviment al è fat dal popul, ven a stâi 860 leons che a àn votât sì al Referendum… i aministradôrs locâi no si pues dî che a vedin la indule dai leons.
In ogni confront al esist il contraditori, tal vuestri câs cui si isal oponût e parcè?
Formalmentri, in pôcs e isolâts si son oponûts. La oposizion plui tremende e je chê di chei che no crodin che si pues vinci cheste bataie. Chei cuintri a fevelin di senaris indulà che dut il Venit al passi al Friûl o al Trentin.
Il mont politic furlan us aial poiât? E la int furlane us aie sostignût?
Dal mont politic furlan o vin vût une poie grande che no inmagjinavin. Fuarcis politichis e istituzionâls a son cun nô. Par sierâ la cuistion a Rome, a saran propit i politics furlans a jessi determinants. Disìn che a fâ gol cumò a varan di jessi lôr. Nô ju vin metûs denant dal puartîr e se a vuelin, cumò, a puedin sierâ la partide. (O dopri une metafore di balon par omagjâ il bielonon campionât Cjargnel indulà che di 40 agns al zuie il Sapade).
In spiete che Rome e disi alc, cemût imagjinaiso Sapade furlane?
Sappade e je za furlane. Dal pont di viste aministratîf o imagjinin un rapuart plui sempliç e diret cu lis istituzions. Sperìn di jessi part di chê rêt di rapuarts culturâi e economics che vuê o vivìn dome di sbis. Insome, o sarìn a cjase e chel al sarà impuartanton. ■
MAURO DELLA SCHIAVA

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +