Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. I ultins a saran prins

............

Cjalant l’insert de Patrie dal Friûl: “Speciâl leture continue de Bibie par furlan – La storie, la int, lis emozions dal event culturâl plui grant dal 2011 in Friûl” e partecipant al incuintri in sale Ajace a Udin pe presentazion dal insert mi è vignût tal cjâf il verset dal Vanzeli: “I ultins a saran prins”. (Mt 20,16)
Fra i ultims che a saran prins nus tocje meti ancje la Bibie par furlan par vie che, nassude a Montenârs, a Rualp e Val, a Visepente, e continue a jessi foreste tai programs pastorâi de diocesi. Ma la Bibie par furlan e je tra i prins dal Vanzeli par vie che dute la riflession teologjiche moderne e je dacuardi tal declarâ che il mont gnûf e la gnove vanzelizazion a varan di partî de autonomie e de valorizazion des culturis popolârs.
L’event di chest an nus palese ancje un altri segret: la Bibie par furlan no je il libri dai predis, ma chel de nestre int. Di fat la plui part dai predis e des istituzions diocesanis le ignorin cuasit dal dut intant che la int di ogni dì e à dimostrât di tignîle in onôr. Ancje la cunvigne in sale Ajace lu palese. E cussì al sucêt ancjemò une volte ce che  al à dit Gjesù: “I ultins a saran prins, e i prins ultins”. I predis che pe Bibie a varessin di jessi in prime file si palesin ultins, e chei dal ultin banc, considerâts i mus, si cjatin prins. Al è un misteri ancje chest.
Popul, culture, lenghe, travais, cussientizazion, spiritualitât e liberazion a son dutun, e culì di nô a cjatin la lôr miôr espression te Bibie par furlan.
O podaressin dî che a esistin dôs Bibiis: une par talian e une par furlan, o miôr une uniche Bibie, peraule di Diu, lete de bande dai prins o dai ultins.
Culì in Friûl la Bibie par talian e je peade al podê clericâl e politic, chê par furlan e florìs dal bas inte comunitât; la prime e partìs dal dogme, la ultime de antropologjie; la prime si siere te intimitât, la ultime si vierç a la cussientizazion dal sociâl; chê par talian e ignore lis etniis, chê par furlan, lis valorize. Chê par talian e rapresente la culture dominant che e crice di ogni bande, chê par furlan e je semence dal mont che al varà di vignî. Il podê si servìs de prime; i tibiâts, tal Spirt di Gjesù Crist, te ultime a respirin.
Par chest mi tocje ringraziâ la ARLeF pal Event e La Patrie dal Friûl pe cunvigne dal “Speciâl de Bibie”; us soi ricognossint come furlan e come ultin; che il Signôr us vuardi di ogni mâl e us benedissi.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +