Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’om che al fevelave ai furlans dal lôr destin tal cûr de Europe

Giorgio Cavallo

Comunist e autonomist, al fo il pari de leç su lis areis di confin

Cuant che al mûr un amì che cun lui si àn condividût tancj moments di vite publiche, al è naturâl cirî di ripuartâ ae memorie i aspiets carateriâi positîfs e la impuartance des azions che intal timp si àn vivudis.
◆ Chest in cualchi mût al è sucedût intai dîs che e je rivade la notizie de sô muart, e in chê ocasion si à podût ricuardâsi dai sessante agns che al è stât protagonist de politiche e intes istituzions. In ogni câs, il percors politic particolâr di Renzo al domande di fâ un sfuarç par cirî di capî se chel che nus lasse al è dome un ricuart o invezit un messaç di interpretâ e di aprofondî.
◆ Al à passât tancj agns intal PCI, là che al è deventât un so cuadri dirigjent, e dopo al à rapresentât il partît tal Consei Regjonâl dal F-VJ e te Cjamare dai Deputâts. Par deventâ li “il pari” di chê leç su lis areis di confin (1991) che e je stade une interpretazion fondamentâl pal nestri mont de economie.
◆ E nas chê volte la sô sielte di deventâ interprete de “cuistion furlane”, e di fâlu no dome tant che cuistion culturâl e sociâl, ma ancje inte direzion di cirî un sboc politic organizatîf di pês just. Une sielte resonade che e devente un impegn declarât cul libri “Sul filo della memoria” dal 1994, che di li al scomence un venteni di ricercje che e viôt tant che centrâl la esperience di cjâf grup in Consei Comunâl a Udin intal prin mandât dal sindic Cecotti e cu la vuide di Convergenza per il Friuli, che di chê esperience e varès vût di costituî il consolidament politic organizatîf.
◆ I agns di chest impegn diret si contin intal libri dal 2011 “Ai confini di una patria non sempre ritrovata”, moment di riflession critiche su sperancis e ocasions cualchi volte mancjadis. Ma Renzo nol pues fermâsi. Si torne a partî cu la associazion Friuli Europa che, par dut il deceni dopo, e je stade chel che vuê o clamìn un “think tank”, indreçât a meti sul tapêt e a dâ indicazions su lis cuistions che a tocjin il Friûl e la Regjon là che chest al è inserît. E, al va dit, cence mai abandonâ i principis sociâi de culture politiche di indulà che al vignive, pûr cjapant dentri dutis lis cognossincis e i podês che inte realtât a operin e a incidin.
◆ Mi soi domandât ce che al reste dal lunc lavôr inteletuâl di Renzo Pascolat e se di chel, cualsisedi che al vueli agjitâ la bandiere dal autonomisim, nol puedi no tignî cont. La rispueste e je inte plene atualitât dai cuatri temis che in moments diviers e in lûcs diviers al à cirût di dâur rispuestis e che ancjemò vuê a rapresentin i as fondamentâi di riferiment par cui che si interesse de robe publiche, tacant de centralitât dal teritori là che o sin a stâ:

  • cualis carateristichis che al à di vê il disvilup economic;
  • cuâl cuadri politic istituzionâl che al pues facilitâ un ecuilibri plui adat tra il Friûl e Triest;
  • il rûl fondamentâl de Europe e dal superament dai confins par dâ un spazi a une Regjon che e à vivût la nestre storie;
  • la dibisugne de costruzion di rapuarts origjinâi tra lis esperiencis politichis dal autonomisim e il sisteme dai partîts talians.
    ◆ A son ducj temis che in Friûl ancjemò a spietin une rispueste. O rivi a une conclusion sintetiche. la ereditât che nus lasse Renzo e je duncje soredut une indicazion di lavôr pal futûr, pitost che dome une bandiere di agjitâ intal aiar. La “Patrie” nol podarà dismenteâlu. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +