Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Ce i covential ae nestre tiere?

Dree Valcic

✽✽ Nol sarà facil frontâ lis sfidis dal 2021. Tancj e forsit masse i fronts dulà combati, ancje se il principâl al restarà ancjemò, e no savìn par trop, chel cuintri il Covid. Al è dificil podê sielzi su cuâi mandâ lis trupis di assalt, dulà slizerî la pression e infin, se al covente, cuant e dulà ritirâsi.
✽✽ Scusait il ton militaresc di chestis peraulis, ma e je stade simpri une bataie chê che il Friûl e i furlans a àn vût di combati pe proprie autonomie e, magari cussì no, vuê ancje dome par viodisi ricognossûts tant che popul. No dopri il tiermin minorance linguistiche parcè che mi somee limitatîf a pet de essence di une identitât li che la lenghe e je dome l’aspiet plui palês, la ponte di un iceberg, di une realtât teritoriâl, storiche, culturâl che si è determinade intai secui.
✽✽ Dome cu la cussience, critiche tant che o volês, ma ben clare dentri di nô, o sarìn in stât di confrontâsi cun ce che al sucedarà in regjon.
✽✽ Se il Stât al detarà lis liniis gjenerâls, e sarà però la Regjon a vêlis di adatâ al particolâr. Fasìn un esempli: il Recovery Fund al consegnarà ae Italie un grum di bêçs par un ciert numar di progjets, e une part di chei e varà di jessi presentade di plaçâl Oberdan. Di chel palaç fin cumò dome cualchi ipotesi e cualchi bufonade tant che chê di une gnove sede de Regjon in Porto Vecchio. O sin però sigûrs che i finanziaments europeans a Triest a rivaran a completâ il plan di disvilup urban e i gnûfs progjets de citât juliane in clâf internazionâl. Altris fonts a tocjaran traspuarts e grandis oparis: centris feroviaris intermodâi, autostradis, intun abraç di fier e di ciment in non dai colegaments simpri plui svelts des marcjanziis. Lis personis a son secondariis.
✽✽ La domande e je a chest pont no dome lecite, ma vitâl. Ce vantaçs i vignarano al Friûl di chest taramot finanziari, cuâi vantaçs pes nestris aziendis che – visìnsi simpri – a son chês che a son daûr a resisti, inte stragrande maiorance piçulis impresis a nivel artesanâl? Ce i ‘nt rigjavaraie la agriculture, ma ancje il stes turisim, condanât di un bol “FVG” a restâ anonim. “Une regjon puint” e declare cence nissun imbaraç la politiche  regjonâl.
✽✽ Ma sot dal puint, a fate di barbons, o sarìn  nô furlans, se no rivarìn a impedî che chescj plans imperiâi si realizin. O scugnìn vê dal dut clâr ce che i covente ae nestre tiere, al futûr des gnovis gjenerazions. Nol bastarà dî di no a progjets contraris ai nestris interès gjenerâi, al bisugnarà impedîju. Nol sarà facil e nancje indolôr, ma in bal e je chê dignitât e serietât che nus àn simpri caraterizâts. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +