Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Ancjemò un an passât tra lis solitis injustiziis

Dree Valcic

✽✽ “Cjalâsi lis spalis” e je une espression che e va ben par descrivi un stât di alerte continui par ce che al pues sucedinus, ma “cjalâsi daûr des spalis” al è ancje un mût par fâ un belanç di ce che al è stât fat tal passât. A Dicembar dal an che al sta par sierâsi, o podìn cun trancuilitât afermâ che, par ce che al tocje il Friûl, no je nissune diference.
✽✽ O vin di constatâ che nol è cambiât nuie intes sieltis che a vegnin fatis intai nestris confronts e che, ce che di simpri al ven denunziât tant che atac sistematic ae idee stesse di Friûl, al continue intrepit la sô azion di propagande. Magari che si tratàs dome di peraulis – pericolosis tant che sarpints, par altri – ma purtrop si trate di fats, ats e decisions politichis concretis. Se o analizìn i mês passâts, o podìn notâ cemût che aromai la concezion di un sôl centri dominant inte economie reâl de Regjon al vedi il non di Triest, o pes cundizions favorevulis che a son daûr a disvilupâsi ator dal puart, o pal centralisim esercitât in funzion di capitâl. Se o vin di simpri denunziât – e chel “simpri” al dîs che lis cundizions di partence no si son modificadis – il sbelançament dai podês a pro de citât juliane, no podìn no constatâ cemût che chest al risulti ancjemò plui rinfuarçât. Al bastarès pensâ ai fonts europeans che a son daûr a rivâ, par notâ la lôr destinazion favoride: e chest no – atenzion! – par une sorte di striament, ma pe presince di strategjiis futuris in stât di sigurâ il lôr ûs. Brâfs lôr, potis nô che si cjatìn cuntune classe politiche e imprenditoriâl buine dome di pensâ al so interès imediât, freantsi dal dut dai interès coletîfs.
✽✽ Ma par fâ passâ in mût indolôr cheste manovre, si à di butâ jù in maniere definitive il concet stes di Friûl, dineant la sô esistence, inagade intun brût regjonalist fat cul dât e no cu la cjar. E se di furlans si à di fevelâ, a van relegâts intal rûl di minorance, buine par jessi citade in maniere folcloriste, dismenteant che a rapresentin invezit la maiorance e che a produsin la grande part dal redit regjonâl.
✽✽ Dut chest si lu viôt clâr cu la campagne vergognose de zonte Fedriga sul teme “Io sono FVG”, acronim ofensîf pe storie e pe realtât dai fats. Un “logo” che al somee un nûl tossic che si slargje, a sun di contribûts, di Tarvis a Lignan, di Sacîl a Cormons, cjapant dentri lis nestris ecelencis, costretis a rinunziâ ae lôr origjinalitât identitarie.
✽✽ Cuant che duncje o fasìn un belanç, visìnsi di ce che si ripet in maniere puntuâl, di ce che al somee passât e invezit al torne a comparî, magari in forme divierse, ma cu la stesse sostance. E cjalìnsi daûr des spalis par no dismenteâlu, ma soredut par individuâ cui che di simpri a chescj plans no si opon, in non di une “coesistence pacifiche” che e mostre i limits di simpri.
✽✽ Intai agns ‘60, cun chest tiermin si usave a definî la prove di no beligjerance in at tra Americhe e Urss. Pecjât che intant i arsenâi si jemplassin di missii nucleârs e che al fos il Tierç Mont, i plui debii, a paiâ il presit.
E se vuê il Tierç Mont o fossin nô? ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +