Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il ‘broili’ di Carli il Grant

Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”

La agriculture furlane
tal timp dal Sacri Roman Imperi

In timp dal confinament, o ai tornât a cjapâ in man “Il Capitulare de Villis”, une biele publicazion curade di Enzo Marigliano e stampade di Gaspari, tal 2013. Al è un piçul volum une vore interessant che al à dentri un document di Carli il Grant de fin dal secul otâf daspò di Crist, al prin lusôr de Ete di Mieç. Robe antighe? Sì. Ma no par chest al è dibant leile.
◆ Marigliano, cuntune contestualizazion un grum acurade che e ven daûr ae prefazion dal storic Paolo Cammarosano, nus cjape pe man vuidantnus ae leture di chel che al è considerât un dai plui impuartants cuarps normatîfs de Ete di Mieç. E che nus rivuarde di dongje, stant che il Sacri Roman Imperi al à batût i Langobarts tal 774 e al à slargjât il so podê su dute la Italie dal Nord, e ancje sul Friûl, par un centenâr di agns. Si fevele di normis, duncje, che ancje i nestris vons a vevin di rispietâ, di condividi e, se al coventave, ancje di gloti.
◆ L’Imperadôr Carli il Grant (742-814)  al scriveve lis regulis di compuartament a pro dai siei judex, la classe di funzionaris imperiâi che a rapresentavin figuris di colegament jenfri la cort e il popul: e chestis normis a coventavin parcè che lis “vilis” (ven a stâi i borcs, cemût che ju clamaressin cumò), a fossin ben aministrâts. Al jere un corpus normatîf fat di 70 “cjapitui” organizâts in maniere di difindi e di rinfuarçâ la autonomie (che in chê volte e jere une vere e proprie autarchie) di ogni comunitât spierdude ator pal teritori imperiâl, intune ete di invasions, di cjaristiis e pestilencis.
◆ Il cuadri che al ven fûr al jude a mudâ un tic il judizi che tancj di nô a àn su la Ete di Mieç che e je stimade indaûr e puare e vonde. Al è cetant interessant scuvierzi, par esempli, che chel che vuê o clamìn par furlan broili (“une piçule braide dongje di cjase, sierade cuntune maserie, coltivade a vîts, pomârs e a ort”, lu definìs il Pirona) e in chê volte si clamave brogilos, al à un so ricognossiment al cjapitul 46 che al invide i judex a “tignîju ben a ments”. I puieris (cjapitul 15) a vevin di jessi consegnâts ai siôrs ai 11 di Novembar (Sant Martin),  la dade stagjonâl che e segnarà par secui la scjadince dai nestris contadins (sotans), tal lôr rapuart cui parons de tiere.
◆ Tantis a jerin lis regulis imponudis par obleâ i abitants des “vilis” a lavorâ e a trasformâ i prodots agricui (cjar, vin, formadi, bire, farine, mîl), cu la “massime pulizie”, previodint fintremai che “nissun al fasi pestefruce cui pîts de nestre ue ma ancje la produzion dal vin e sedi fate cu la plui grande netisie”, doprant turclis fats di pueste e “ben tignûts”.
◆ Il document al è pardabon siôr di riferiments ai animâi: ocjis; pioris, cjavris e montons; cjavai (pes corts e pai soldats); vacjis (di tîr e di lat); purcits (pe cjar e pal saìn); poleçs e gjalinis (pai ûfs); âfs (pe mîl e pe cere); pes (ancje di arlevament). E no mancjin, clâr, lis parts dedicadis ai temis de agriculture vere e proprie, là che si regole la manutenzion di boscs e boschetis, la coltivazion dai vignâi e la fabricazion de bire, par esempli e, ae fin, si fâs une liste di 72 jerbis di ort e medisinâls e 15 varietâts di pomis che no vevin mai di mancjâ intal “ort botanic” di nissune “vile”.
◆ Ancje chest al è un esempli di cemût che za in chê volte si volès tignî cont de “biodiversitât” di une nature che e riscjave di viodi metudis a risi, scjafoiadis dal sec o inneadis de ploie, dutis lis ricjecis di un patrimoni che al à nudridis dutis lis gjernaziis prin de nestre, e che cumò o riscjìn pardabon di pierdi. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +