Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La pôre dal bosc e i popolaments urbans di uciei

Gianluca Rassati
Cemût che no si àn di taiâ lis plantis

La pôre dal bosc e à lidrîs profondis e si è inseride a fuart intal anim uman. Probabilmentri chest sintiment al è nassût cuant che l’om al à tacât a vivi in insediaments stabii che, intal timp, di piçui vilaçs a son deventâts simpri plui grancj, fin a rivâ in dì di vuê a aglomerâts urbans cun milions di personis.
◆ Ancje i antîcs Romans, pûr vint intal mît de fondazion elements che a vegnin de “silva” tant che Rea Silvia e la love, a vevin sintiments di ostilitât pai boscs che a consideravin sîts di barbarie, in cuintriposizion ae civiltât che si cjatave intes citâts.
◆ Intal timp, chest gjenar di disposizion si è mantignude cjapant diviers significâts, par esempli Dante al à scrit di une “selva oscura” dulà che “la diritta via era smarrita”. In chest câs, pûr cun significât e valence divierse a pet di chê dai antîcs Romans, la “selve” no jere dal sigûr un element positîf.
◆ Intal secul passât, l’inurbament al è stât un fenomen di grandis proporzions che al à puartât, sul tacâ di chest, a fâ in mût che plui di metât de popolazion umane mondiâl e vivès intes citâts o, dut câs, intai aglomerâts urbans. Cheste tindince e je ancjemò in vore.
◆ Naturalmentri chest al à puartât a un slontanâsi ancjemò plui evident des personis dal mont naturâl, che al à confermât i sintiments che si à dit parsore, ancje se a son pôcs, in efiets, chei che a ’nd àn cussience.
◆ La seconde metât dal secul XX e je stade caraterizade de diminuzion des popolazions umanis alpinis. A chest si è zontât un slontanâsi progressîf dai zovins dal mont rurâl. Chest al à gjenerât, midiant di un procès di cause efiet, il bandon des ativitâts agriculis, silviculis e pastorâls, e la pierdite di contat cu la realtât, cumò trasformade de vision promovude dai mieçs di informazion, dispès gjestîts di personis lontanis dal mont contadin e montan.
◆ A son cussì “passâts” concets che a puartin a une vision catastrofistiche de espansion dal bosc (che si sta verificant in consecuence di ce che al è ripuartât parsore) che e ven rapresentade tant che pussibile fagocitadore dai paîs di mont. Chest, insiemi cuntune diminuzion de “tolerance” pal mont naturâl (par esempli, lis fueis par tiere di Atom), al à provocât une sorte di “selvifobie” che e à produsût un acaniment cuintri des plantis che si cjatin tai aglomerâts urbans.
◆ Lis plantis, ancje dentri di paîs e citâts, a son dopradis dai animâi par cjatâ di mangjâ, polsâ, riprodusisi e, in cierts câs, a son fondamentâls pe lôr presince e pe sorevivence.
◆ Tignint in considerazion ducj i aspiets evidenziâts e su la fonde di ce che al è sucedût intal timp inte mont furlane, l’autôr al à volût verificâ ce efiets che a àn vût i intervents su lis plantis inte aree urbane plui grande, chê di Tumieç.
Il studi al à tocjât i uciei nidificants e al à compuartât un confront temporâl: i dâts a son stâts cjapâts sù par dôs stagjons riprodutivis, sedi ae fin dal secul stât che une cuindisine di agns dopo.
Par fâ il confront temporâl al è stât doprât un metodi standardizât che al previodeve di fâ un percors dentri de aree di studi.
◆ Intal timp cjapât dentri fra i doi periodis dulà che a son stâts fat i rilêfs, diviers vecjos arbui a son stâts taiâts (ancje par vie di ristruturazions di vari gjenar e di ampliaments e realizazion di oparis edîls), e tancj altris, massime di proprietât publiche, a sono stâts dispedâts in maniere une vore pesante. Cheste ultime azion e à provocât la muart di altris plantis: in totâl e je stade stimade une diminuzion dal 30% dal numar di plantis, dal 40% de lôr masse, dal 70% dal numar di plantis in part secjis o cun busis.
◆ Il confront dai parametris rigjavâts intai doi periodis di studi al à dimostrât une semplificazion de composizion dal popolament di uciei intal secont periodi. In particolâr, e je stade verificade une diminuzion di plui dal 10% des speciis, di plui dal 15% de bondance e dal 20% des speciis no Passeriformis (che a son chês che a indichin une plui grande complessitât dal popolament). Ancje altris parametris, par esempli chei che a tocjin la diversitât dai uciei, a son risultâts plui bas intal secont periodi di studi.
Altris aspiets evidenziâts de indagjin a son:
• La diminuzion dal numar di speciis intal secont periodi al è dovût a chês leadis ai arbui, che no son stadis plui cjatadis.
• La diminuzion de bondance intal secont periodi e je peade no dome a chês parsore, no plui contatadis, ma ancje a un altri grup di speciis leadis ai arbui che a son stadis cjatadis in ducj doi i periodis, tant che i pics, ma une vore di mancul intal secont.
• Lis speciis cjatadis dome intal secont periodi no son leadis a strent cui arbui.
◆ Il studi al à dimostrât che l’impuariment de diversitât arbore urbane al pues vê consecuencis no trascurabilis sui popolaments di uciei, e in particolâr su lis speciis leadis ae presince di vecjos arbui cun ramaçs secs, busis, len muart. Duncje, ancje tai contescj urbans al è necessari che i intervents selvicolturâls a sedin planificâts e gjestîts di tecnics specializâts e che no sedin doprâts, cemût che dispès al capite ancje intal ambit public, tant che pretest par fâ deventâ plui puars o eliminâ i popolaments di arbui (par esempli, sostituint vecjis plantis e/o speciis autoctonis cun zovinis plantis di speciis aloctonis) ancje dopo de realizazion di oparis di vari gjenar.
◆ Par rivâ a vê risultâts concrets si à però di butâ jù lis crodincis ripuartadis al inizi e tignî in considerazion che lis plantis a son elements vivents e che ancje lis azions che si fasin intes areis urbanis a puedin incidi in maniere sostanziâl su la biodiversitât. Une prevision che, però, e podarès jessi cuasi risolutive intai câs leâts a intervents publics e je chê di fâ assumi la responsabilitât des azions fatis e des lôr consecuencis. Dispès, di fat, si interven su plantis di proprietât publiche cence il coordenament di tecnics specializâts, lant a incidi in maniere sostanziâl su la salût des plantis, cun problemis consecuents di caratar fitosanitari (che a puedin puartâ lis plantis ae muart) e duncje di stabilitât e di sigurece par ducj.
◆ Se si ten in considerazion dut ce che lis plantis nus dan intai ambients urbans miorant la cualitât di vite des personis (riduzion dal incuinament chimic e acustic, salubritât dal aiar, miôr cundizions climatichis, bielece dal “paisaç”, ombrene di Istât, pussibilitât di frecuentâ un contest plui preseabil di chel cun asfalt e peton, e dulà che, par esempli, al è plui salutâr fâ ativitât fisiche, e vie indevant), che i intervents a son justificâts ancje de “sigurece publiche” (cuant che dispès a diminuissin, cemût che o vin viodût parsore, e chest al ven fat doprant bêçs di ducj) e che il mantigniment di une cierte complessitât de vegjetazion al è fondamentâl ancje par chei altris vivents (che cu la lôr presince nus rindin plui plasevule la vite intes citâts), si rint propit necessarie une indreçade aes personis che a ocupin un puest inte publiche aministrazion e che si sintin in podê di previodi intervents che a son fûr des lôr capacitâts, intal contest di modificazions ambientâls, di riduzion de biodiversitât e di cambiament dal clime che o stin vivint.chi stin vivint, oltremût necesaria. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +