Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La manarie dal Covid sul agriturisim

Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”

Colade a dôs cifris des presincis,
ma e cres la atenzion pai cjasâi didatics e sociâi

Il Rapuart 2021 dal Ismea sul agriturisim al furnìs une fotografie puntuâl su lis consecuencis che la pandemie e à provocât su chest setôr tant impuartant e inovatîf de nestre economie agricule. O vevin scoltât il berli di dolôr dai operadôrs, dilunc dai luncs mês dal distanziament e des limitazions ai moviments, ma forsit no imagjinavin la puartade reâl che vuê e ven ae lûs.
◆ Intal 2020, i 702 agriturisims dal Friûl-VJ a àn fat regjistrâ 31.117 rivadis, cuntun sbassâsi di 31.956 sul an di prime (-46,3%, a front di une medie taliane dal -41,4%). Intal 2017, lis rivadis a jerin stadis 73.167.
◆ Lis presincis a son stadis 142.175, cuntun sbassament di 69.172 sul 2019 (-32,7% a front di une medie nazionâl dal -34,4%). I ospits, pal 67,1% a jerin talians e pal 32,9% forescj (inte medie taliane).
◆ In complès in Italie, l’agriturisim intal 2020 cun 2,2 milions di rivadis e 9,2 milions di presincis al à pierdût, a pet dal 2019, il 41,4% des rivadis (-1,5 milions di turiscj) e il 34,4% des presincis (-4,8 milions di gnots). La buine notizie e je che, dentri dal câl dramatic dal turisim causât de pandemie, l’agriturisim al è risultât tra lis ativitâts che plui a àn cressût la proprie cuote di marcjât su dut il setôr, passant dal 2,9% al 4% par numar di ospits e dal 3,2% al 4,4% par gnots, compliç il distanziament pussibil e lis permanencis e lis ativitâts tal aiar viert, in cundizions di sigurece assolude.
◆ I talians a àn, a ben che in maniere lizere, moderât il colp causât de cjadude de domande foreste che e à pesât pal 72% sul câl dai ospits e pal 96% sul câl des gnots. In consecuence di chest, lis rivadis talianis intal 2020 a àn rapresentât il 70% dal marcjât e, pe prime volte de metât dai agns doi mil, lis gnots dai talians a àn passât chês dai forescj lant dal 42% al 62% di chês totâls. Cun di plui, in cuintritindince a pet dai ultins agns, si regjistre un aument de permanence medie che e je tornade a passâ i 4 dîs.
◆ Cemût reagjî ae crisi? Cinc a son lis rispuestis ufiertis dal Ismea: plui tipicitât des produzions e de mangjative (l’ospit e il consumadôr a cirin prodots stagjonâi e identitaris); ufrî la pussibilitât di consegne a domicili e e-commerce; organizâ spazis furnîts pal smart working e lis permanencis par luncs periodis; plui sostignibilitât (imersion inte nature e intal contest rurâl in sigurece e autonomie) e diversificazion dai servizis ufierts. In chest ultin contest, il Friûl-VJ no si è fat cjatâ impreparât, soredut se o fevelìn di cjasâi didatics e sociâi che a son cressûts dal 16,8% intal ultin an: la plui grande incressite tra lis regjons, dopo de Val Di Aoste (cuintri une medie taliane dal 4,2%. 139 chês censidis in regjon intal 2021). Chestis realtâts, par altri, a dan lavôr a 54 operadôrs (cuintri i 70 des Marcjis e i 6 dal Abruç).
◆ L’interès dai consumadôrs viers chestis formis di ufierte turistiche al è fuart, acompagnade di une simpri plui grande disponibilitât a premiâ cui che si impegne par obietîfs cun ricjadudis positivis su la coletivitât e su lis personis (educazion ambientâl e alimentâr, inclusion, dirits, e v.i.) in plui che pai propris obietîfs aziendâi. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +