Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Di «Uosjinton» a Verone, une vite sui cjamps di balon

............

No cjaparan i bêçs che a cjapin Di Natale o Messi, no si viodaran tes reclams par television come Totti o Cristiano Ronaldo ma lis feminis dal balon a son fuartis e vincentis propit come i oms. In Italie il balon feminin purtrop nol è considerât tant che sport professionistic ma dome diletantistic, e lis feminis che a zuin in dut il Paîs a son dome 19.000 (a pet par esempli dal milion di zuiadoris dai Stâts Unîts, dulà che chest sport inte version feminine al è invezit considerât tant che sport nazionâl). E chi in Friûl, cemût ise la situazion? O vin cjacarât un pôc cun Alessia Tuttino, zuiadore afermade e apassionade che cun costance e volontât e je rivade intai massim nivei di chest sport.
Alessia e je nassude e cressude a Vissandon (che tancj a cognossin tant che «Uosjinton»), in comun di Basilian, intune famee che, nus dîs dute braurose, «e fevele dome furlan». La sô passion pal balon si la visin ben i soi paisans, cuant che za di frutine la viodevin a cori cul balon tai pîts sul cjamput dal paîs; a 7 agns e tacà a zuiâ inte scuadre (masculine, nancje dîlu) dal «Sette Spighe» di Basilian e e restà li fint ai 14. E jentrà intune scuadre feminine cul «Tenelo Club» di Rivignan, dulà che e zuià i campionâts di serie C e serie B. Intal 2000, a 18 agns, e lè a zuiâ fûr regjon, jentrant tal club «Foroni Verona» e restant un an, po dopo e passà intal «Bardolino Verona», scuadre di serie A dulà che e zuie inmò in dì di vuê.
Sul balon feminin Alessia nus dîs che «nol è nancje di paragonâ cun chel masculin, sedi a nivel di imagjine, sedi a nivel economic». Di fat, ancje lis scuadris, come apont il «Bardolino Verona», che a zuin a chescj nivei e che a rivin ancje in Champions League a restin simpri peâts al diletantisim. Cumò in Italie a zuin 12 scuadris (che cul prossim campionât a deventaran 14) e in Friûl o ‘nt vin 2, il «Graphistudio Tavagnacco» e il «Calcio Chiasiellis», dulà che chest an la stesse Alessia e à zuiât par une piçule parentesi prime di rientrâ al «Bardolino Verona».
«Purtrop a son pôcs chei che a invistissin in chest sport parcè che a mancje la difusion di cheste dissipline a nivel popolâr» e dîs la Tuttino, che però e sugjerìs ancje «al sarès ben impuartant che lis grandis scuadris masculinis, come par esempli l’Udin, a creassin la sezion feminine par dâ la oportunitât ancje a lis feminis di dedicâsi a chest sport e dantjur ancje la pussibilitât di vê dut il sostegn, no dome economic ma ancje sanitari». Par Alessia al sarès impuartant che ancje lis scuelis a fasessin la lôr part in cheste direzion.
Ma une note positive, almancul par chel che al rivuarde il Friûl, e je: il public di chenti al è, propit come che nus à dit Alessia, il plui numerôs e afezionât di dut il campionât di serie A, confermant la passion cence prejudizis de nestre int pal sport di ogni gjenar.
(Venusia Dominici)

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +