Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – CONTECURTE. Se il mont si strucje

............

di Carli Pup
Zuan e Nicolò a jerin restâts in cjase di bessôi cu lis feminis. Nancje che a fossin inmò frutins di tete. Toni e Bastian, i fradis plui grancj, za di cualchi zornade a jerin jù a Udin cu lis Cernidis. Laurinç, lôr pari, al jere lât jù in citât a matine, cuntun trop di oms dal borc. La gnove si veve sparniçade bot e sclop e di ducj i paîs dongje a jerin rivadis jù sdrumis di oms in armis.
«Cheste e je la volte buine che ur es fasìn paiâ dutis!» al veve rugnât lôr pari tal lâ fûr di cjase. E lôr doi? No vevino ancje lôr la lôr part di fâ? «O sês inmò masse piçui par chestis robis» ur veve tonât Laurinç intant che al provave il fîl de sô manarie. Ur veve dât une cjalade che no permeteve replichis e Zuan e Nicolò a vevin capît che a varessin fat miôr a stâ cuiets.
Al someave che la zornade no finìs plui, ma, a pene che si veve fat scûr, si vevin sfrusignade la muse ben e no mâl cul cjalin e si vevin metudis sù dôs piels di cjavre, chê nere e chê rossite, inmò cui cuars intor. Cence abadâ al cridâ di lôr mari si vevin butâts fûr di cjase e po, saltade la muraie dal borc, a vevin corût sù pe rive. A vevin taiât pal çuc di Sant Martin e a jerin jentrâts inte cente dal Gruagn che, dal alt des culinis, e voglonave su la citât.
Bande Udin, la spaltade dal borc e jere plene di int, cualchidun vistût di mascare, cualchidun za biel che pontât. A vevin vût di sburtâ no pôc par vuadagnâ un blec di visuâl.
La citât e jere dute un losôr.
La isule dai Torians e jere in flamis. Il fûc al fiscave i palaçs ancje in Puscuel e in Graçan. Un Carnavâl cussì no si lu veve mai viodût. Al jere un spetacul di no crodi e la int e cjalave lis flamis come incantesemade. Pôc plui tart a vevin tacât a brusâ ancje i palaçs dai Gorcs e chei in Bordolee.
Juste in chel un trop di feminis al veve tacât a cjantâ: «O sù, sù, che il mont si strucje; cualchidun lu dreçarà; la justizie e je fate a gucje; no si pues plui sopuartâ!» Zuan e Nicolò si vevin cjalâts cui voi lustris. Trop no varessino dât par jessi ancje lôr jù a Udin a savoltâ il mont ta chê Joibe Grasse dal 1511?

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +