Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Indevant i zovins artiscj furlans

............

Cualis ocasions àno i artiscj zovins di fâsi cognossi in Friûl? Cualis oportunitâts àno di dialogâ e di inserîsi tal dibatit culturâl? No tantis a sintî Paolo Toffolutti, curadôr dal progjet “Ma dîstu a mi? – Spazis publics art contemporanie Friûl-Vignesie Julie”, pensât di Neo associazion culturâl e che al tocjarà lengaçs artistics diferents (de piture ae fotografie, dai fumets ae videoart, ae sculture). Obietîf dal progjet al è propit chel di condusi artiscj, ma ancje critics, adets ai lavôrs e public, intun percors che al puartarà a judâ e a stiçâ la art zovine furlane o fate di zovins che a stan in Friûl, ma ancje chê fate di cui che nol è plui zovin, ma nol à vût la oportunitât di fâ madurî il so percors. In ce maniere? Metint in pîts contescj e ativitâts di espression e confront.
A judicâ dal alt numar di adesions al progjet, che al è articolât in plui pas, la gnove iniziative e rispuint a une necessitât. Une otantine i artiscj dai 16 ai 35 agns che a àn cjapât contat cun Toffolutti e che a cjapin part ae mostre vierte fin ai 25 di Fevrâr tal centri storic di Udin. Buteghis, studis e uficis a dan acet aes lôr oparis: un banc di prove par verificâ la eficacie dal lavôr e misurâsi cul public. Il progjet al è, di fat, une spassizade lungje un an che e puartarà a fâ un censiment, trê mostris, un bant di concors pe creazion di oparis origjinâls, doi ciclis di conferencis. Il dut tacant di une batude di Robert De Niro in “Taxi driver” e cjapant la imagjin dal alfabet di gescj esprimûts des mans fotografadis di Giulia Pittoni.
“E je une anomalie in Friûl-Vignesie Julie – e marche Toffolutti –. No son o no àn vût ocasions impuartantis par presentâ la lôr opare ni artiscj zovanissims ni artiscj plui grancj, che, duncje, a cirin la atenzion che a mertin fûr de regjon. Al è un probleme di “apartheid”, di segregazion culturâl, che nol ven frontât ni dai organizadôrs culturâls ni des istituzions”. Di cheste cussience e nas il progjet “Ma dîstu a mi?”, sostignût dai Comuns di Udin e di Buri e de Regjon, cul contribût di diviers sponsor tecnics. Tra i prossims pas (dai 19 di Març), la mostre di vot artiscj che a lavorin in Friûl, che e sarà prontade a Buri, te vile di Toppo Florio, sede storiche dal Spac, nassût tal 2006 tant che Spazi pe art contemporanie e deventât Spazi public art contemporanie cuntun svilup sul teritori furlan.
Par stâ daûr al progjet, “in progress”, si pues visitâ il sît www.spac.fvg.it
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +