Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La autostrade de sluvriade

Enos Costantin

A disin di fâ une gnove autostrade, di Glemone a Cimpel. Cemût no jessi contents? Cussì lis trutis dal Nunciel a rivin frescjis a Glemone, e lis trutis dal Orvenc a rivin frescjis a Pordenon.
◆ E i purliliês magnamadone, si lu sa, no mangjin nome madonis, ma a van mats pal lidric; pa la cuâl, i glemonats a àn benzà tacât une produzion industriâl di lidric tipic di Glemone, dut sta a viodi se lu clamaran il lidric Gabodul o il lidric dal Cuarnan. Però fat come cu va, cun ducj i stemis e ducj i acronims che in dì di vuê a coventin: DOC, DOP, IGT, IGP, STG, PAT, PDM, IBM, DJ, ANA, NASDAQ e v.i. Il camion navisele, cjamât di raìcio, in mancul di un cuart di ore al rive tal parc de vile Correr Dolfin par contentâ dutis lis feminis di Rorai Piçul e des vilis dulintor: autostrade al vûl dî “just-in-time-delivery” che vuê, nancje di dîlu, une societât evolude no pues fâ di mancul dal “just-in-time-delivery”.
◆ Chei di Cordenons, simpri pronts a nulî l’aiar des palanchis, a slargjaran i lôr arlevaments di folps che ducj in Friûl cognòs e presein. Cu la autostrade, i folps ti rivin in place dal Fier intun marimoment par contentâ ducj i gourmets di Glemone, e ancje chei di Plovie.
◆ Une valadrive di berbars dal Atlant marochin, cui lôr trops di cjavris e ce cu baste di becs e i lôr fedârs, no viodin la ore di logâsi sot dal gnûf puint sul Tiliment. A fasaran il formadi “Cjavrin dal Puint” che, benzà lu disin i economiscj, al sarà une “ecelence dal teritori” sfulminade intun marimoment a Davian e a Pinçan.
◆ Glemone e à un turisim flap a dî pôc, ma volêso meti cumò che a rivaran a turbis chei di Pordenon par un selfie sot dal Sant Cristoful e une “ombra” di Tocai te ostarie in face par bagnâ la peraule prime di gustâ, cussì, tic e tac, su pai stecs, timp che si scjaldi la mignestre o che e boli la aghe de paste.
Osovans e trasagans, chel compagn, jù ducj a Pordenon par un selfie sul puint di Adam e Eve, e un tai sot San Marc. Tornant indaûr, si fermin a Cordenons par jemplâ zeis e seglots di folps frescs, plui frescs di chei di place dal Fier a Glemone, e cussì ancje a sparagnin, e po sù di corse intun marilamp sot dal Fuart e dal Brancot.
◆ Si che duncje, ven a stâi, ducj contents. Le clamaran la autostrade de felicitât, dal biel stâ e dal magari ancje, la autostrade de biadelore e de badefate, la autostrade di ogni ben par chest an e chest an cu ven. Une sluvriade mai viodude compagne.
◆ E il vin di Cjasarse nol fasarà plui vignî la cjoche vaiote, ma une ridarole di chês!  ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +