Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Nadâl di îr tes peraulis di Gjeme, par rifleti su chel di cumò

............

Nadâl ancje chest an al è dibot par rivâ. E come ogni an, o tornarìn a viodi lis solitis corsis (fin ae Vee) par lâ a comprâ regâi, vistîts, mangjative e, te confusion gjenerâl indulà che lis robis materiâls a cjapin impuartance, o stentarìn a fermâsi un moment e a rifleti sul vêr significât dal Nadâl.
Lant indaûr di cualchi an, no propit tancj, il Nadâl al jere vivût in maniere diferente. Gemma Nodale Chiapolino, nassude a Sudri tal 1922, e conte che sô sûr e veve man a dissegnâ e a piturâ e cussì ogni an e dissegnave sul carton ducj i personaçs dal presepi. “In cjase o vevin un cjanton indulà che o fasevin il presepi: o lavin a cjoli il muscli e o preparavin dut di bessolis. Pe gnot di Nadâl, o vevin za dut preparât. Nô frutis o volevin lâ a messe di miezegnot te glesie di Ognissant ma a cjase no volevin parcè che o jerin piçulis. Ma nô o insistevin e, ae fin, nus davin il content. O jerin contentonis di lâ ancje se une volte no ‘nd jere nuie. Mighe come cumò che a no san ce che ur mancje.”
MADINS_Prime de messe a vignivin fats i Madins e cui voi lusints Gjeme si impense che cuntune vosone “Gno pari al cjantave dôs lezions, Consolamini Consolamini e A consurgere consurgere; jo o varai vût 6-7 agns. Po dopo, a disevin la messe di miezegnot che di solit e jere simpri par gno nono. E vignive cjantade ae vecje. Tal moment dal Glorie ducj nô fruts o lavin devant dal presepi cul predi che lu incensave, e po insiemi o disevin cualchi orazion. La messe e finive cul cjant Puer natus in Betlem. E nô, contentis e beadis, o tornavin a cjase e si metevin devant dal nestri presepi a cjantâ i cjants di Nadâl. Une volte al jere frêt e tantis voltis e jere ancje la nêf. Si metevin sù ce che o podevin: siarpis, capotuts. Prin di lâ a messe, a fasevin la bulide pai grancj e a nô nus davin une sedon di chest vin brulè e nô no volevin parcè che e jere robe fuarte. Alore o stuarzevin la bocje, però dopo che o vevin bevude cheste robe nus vignive sù un biel cjaldut e si sintivisi subit miôr, e dopo o frontavin sù lis clevis.”
CONTENTÂSI_ La dì di Nadâl si mangjave ce che al jere, ancje parcè che e jere avonde miserie e pai fruts no passavin Jesûs Bambins… “Par Sant Nicolau, si metevin fûr lis çuculis o i scarpets e nô no stavin propit te piel, o jevavin ancje di gnot par lâ a viodi se al jere za passât. Al puartave no grandis robis… magari un naranç.”
Altris timps sì, indulà che “no vevin nuie ma o jerin plui contents di cumò”, e indulà che la vite dai oms e jere plui peade aes tradizions, aes stagjons, ae religjon e no jerin gruessis pretesis.
E alore, come che si lei jenfri lis poesiis di Gjeme, ancje “il grant blancôr da nêf ti fâs trategni il flât; bielece che solêf a da al cûr turbât” e ancje il Nadâl al deventave un moment impuartant “A plûf dal cîl la lune / gotis di lûs di arint / la Mari ta gnot brune / a spiete il Diu nassint. / In Cîl un agnul cjante / la glorie al Signôr; / il scûr al si disfante: / s’insedin pâs e amôr.”
____
L’AUGURI
E alore l’auguri par chest an al è chel di riscuvierzi il vêr significât dal Nadâl, fat di semplicitât e di gjenuinitât, di chel Frut che plui di 2000 agns fa al à decidût di nassi intune stale… E po, come che a cjantavin in Cjanâl, “Su augurìn las buinas fiestas che i mangjais buinas mignestras e un an plen di fortuna cun buina luna. Amen!”. ❚
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +