Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I LIBRIS SIMPRI BOGNS. Evoluzionisim sot esam

............

Fabian Ros,
La ideologjie evoluzioniste,
Udin, 2017

«La vision evoluzioniste e je aromai ad in plen part dal mût di pensâ e de vision dal mont dal om moderni e il concet di evoluzion al è un dai elements de clâf interpretative de realtât. Dut al ven filtrât daûr di cheste concezion. Che a sedin i fenomens naturâi, la storie, la societât, la culture o lis espressions artistichis, dut al è subiet al dât evoluzionist».

Nol è un libri di facile leture chest saç di Fabian Ros, che fin culì o cognossevin tant che nestri espert di cinematografie, e di cinematografie furlane in particolâr.
Cent e trente pagjinis penzis, li che si dan dongje filosofie, metafisiche, chimiche, fisiche, fisiologjie, antropologjie, paleontologjie e tant altri. Cun di plui, al va dit che al è un libri autoprodusût che al è dât fûr in regâl. Si reste scaturîts de sdrume di altris libris che al à vût lets l’autôr par meti adun la sô teorie critiche in cont dal evoluzionisim, che za il titul nus pant. Al met in evidence cun clarece ducj i ponts debii di cheste vision, scrutinant lis voris di plusôrs sienziâts, di Darwin injù. Trasformazions des creaturis viventis dadis par siguris, ma che, su la base de chimiche o de fisiche, propit no puedin jessi stadis pussibilis. E po, no je vignude fûr (là di là dal Archaeopteryx) chê serie di anei di coniunzion che, stant a Darwin, e sarès testemonie dai tentatîfs che la filogjenesi e varès fat par rivâ adore a dâ vite a organisims plui perfets.

Al ven di domandâsi: ma alore? Creazionisim? La cuistion e je plui complesse: il paradigme evoluzionist al calcole il creazionisim tant che une vision oscurantiste e duncje antisientifiche. Ma chest contrast, calcolant la asimetrie dai doi aspiets (sience empiriche cuintri religjon), nol fâs altri che falsâ la cuistion.

Il libri, sul plan de sience al ripuarte lis osservazions critichis e lis contradizions de teorie evoluzioniste, intant che sul plan filosofic al met in lûs la pure dimension religjose dal creazionisim, dimension superade di une altre ipotesi metafisiche. La lenghe furlane doprade e cor vie limpie cence nissune sfuarçadure. Di segnalâ lis costruzions a sens: Cheste idee (…) di un salt di cualitât al nas (p. 5); la seconde ipotesi al è il mont intermedi (p. 109).

Bielis ancje lis fotografiis in prin plan dai sienziâts che di lôr si fevele, e util il glossariut sientific insom dal volum. Al sarès une vore interessant lei la repliche di un cualchi sienziât di ideis contrariis di chês di Fabian. Ciert, al varès di jessi un sienziât che al sa il furlan… ! ❚

Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +