Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I cjarsons tipics di Corinna Gortana

Marta Vezzi
LIS CONFEZIONS CJARSONS

Corinna Gortana, dopo de esperience dal laboratori gastronomic “Cucina di Carnia”, e à decidût, tal 2013, di cjapâ sù la ativitât di produzion di cjarsons inte vecje latarie sociâl di Dimplan. E conte: “O ai dôs liniis di prodots: une destinade ai grancj spaçs e une aes piçulis realtâts des buteghis e ristorants indulà che il cjarson al ven fat a man, cirint di mantignî lis carateristics di un timp. In chest ultin câs, il prodot al coste un pôc di plui ma al è fat e lavorât dut a man. I prodots plui piçuluts e plui economics (simpri rifinîts a man) di 8 grams, si ju cjate intes grandis cjadenis di alimentârs (Despar, Carrefour e v.i.), chei plui granduts di cirche 16 grams dal un, si ju cjate intes buteghis di nicje indulà che a son disponibii prodots tipics (in chest câs il cjarson al è come chei fats in cjase). Si cjatin in dut il Friûl. O ai clients ancje a Milan e in France.”
◆ Cuant che o fevelìn dal pastum dai cjarsons in Cjargne, a saltin fûr une schirie cence fin di recipis: ogni paîs – e al sarès miôr dî ogni famee – al à la sô ricete personâl che e previôt une infinitât di variants. In cont di chest, Corinna, stant che e à la mari di Sudri, il pari di Comelians e une none di Çurçuvint, e à pensât di meti sul marcjât dôs sortis di cjarsons: chei dolçs (che a train daûr dai comelianots) e chei salâts (che a fasin riferiment ai Cirubits, o ben a chei di Çurçuvint). In cont di chest, e dîs: “La mê recipe e je chê des mês nonis e dopo la elaborazion a devente mê parcè che o zonti alc di gno, daûr des jerbis che o cjati. Nancje i dipendents no san dut ce che o met dentri. Lis jerbis lis dosi jo e o sai dome jo cualis che o dopri. Par chel che al tocje la paste, o doprìn principalmentri aghe, farine e cartufulis. Jo o cîr simpri di spiegâ ai miei clients che la robe fondamentâl e je, une volte comprât il prodot, savêlu cuinçâ: une volte cuet te aghe, gratâ la scuete parsore e po meti la spongje ben rustide e bulinte (miôr inmò al sarès doprâ l’ont)… Clarementri, cuinçâ il cjarson cul vueli no je la stesse robe! Dongje dai cjarsons o ai altris lavorazions che o ai creât jo, une sorte di fagotuts che ur doi altris nons a seconde di ce che ur met dentri ma che no àn nuie a ce fâ cui cjarsons. Ancje li o dopri i prodots de Cjargne: formadi frant e coculis, luianie e speck, e – daûr des stagjons – ancje l’ai salvadi e urtiis.”
◆ Il laboratori di Corinna al prodûs ogni an cualchi tonelade di prodot doprant jerbis secjis e garantint cussì une conservazion di cirche 30 dîs. “Par cressi cu la aziende – e conte Corinna – al tocje vê personâl cuntune buine manualitât e che al cjapi part in maniere ative inte lavorazion artesanâl; ancje se si trate di un laboratori cuasi dut mecanizât, il prodot finâl al à di jessi fat intune cierte maniere.” Tal so laboratori a son, al moment, doi dipendents.
◆ “Jo o soi contente – e siere Corinna – di vê il gno laboratori achì in Cjargne. Svantaçs e problemis no mancjin: in mont dut al coste un pôc di plui, ma al tocje cjatâ il just compromès. A volaressin plui agjevolazions in gjenerâl par che e sedi ricognossude dute cheste fadie.
Il ricognossiment al podarès jessi une maniere par dîti:“va indenant cu la ativitât e reste in Cjargne!”. Jo a vuê no ai vût un contribût. Ma no si pues lavorâ spietant… e cussì si va indevant istès.”
◆ Par savê inmò alc: http://www.tradizionecarnia.it/chi-siamo/ ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +