Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FANTATS E FUTÛR. A Cjanive une biele esperience didatiche che e met dongje nature e yoga

Marta Vezzi

Une realtât interessante e je chê de aziende agricule di Romina Silverio e Ivan Morocutti a Cjanive di Tumieç. Intant che Romina tai passons dal Varmost e tire dongje i cjavaluts pony par che a ledin a mangjâ, o rivìn a fâ une tabaiade svelte par telefon par capî alc di plui suntune ativitât che, dutune cul so om Ivan, a stan tirant indevant. E conte Romina: “Ivan di simpri al veve la aziende agricule, ma no di famee: al à studiât perît agrari e planc planchin al à metût in pîts cheste ativitât. Intun ciert moment al à cjapât la gjestion de malghe Varmost a For Disore. Dopo si sin cognossûts. Lui al stave pensant di comedâ cualchi stale a Trep di Cjargne ma al jere cualchi probleme burocratic: no jerin dutis sôs e, cun di plui, i proprietaris a jerin cetancj. Jo o lavoravi intun ufici tant che perît edîl. O vin vût la ocasion di cjatâ e duncje di comprâ un fabricât a Cjanive di Tumieç (al jere un ex maneç lât a la aste). Planc a planc, lu vin metût a puest. Dopo o vin vût un frut e o ai decidût di molâ il gno lavôr fis e di metimi in societât cul gno om.
◆ O vin ristruturât il fabricât daûr des nestris esigjencis. Cussì, cumò a Cjanive o vin la stale e dongje e je la fatorie didatiche e une piçule latarie. O vin vacjis, cjavris, un piçul arlevament di purcits, tra pôc o varìn ancje lis pioris e dopo o vin ducj i animâi de fatorie didatiche: ponys, cjavai, mus e animâi di curtîl.”
◆ Di Istât, Romina si ocupe de gjestion de Malghe Varmost a For Disore e Ivan al gjestìs Malghe Mongranda a Verzegnis.
◆ Romina e je il motôr e la anime di diviersis iniziativis che si fasin tant te fatorie didatiche che in malghe, e su chest e conte: “O ai organizât pai fruts la setemane in malghe, e la setemane in fatorie; dopo o fâs cors che a cjapin dentri la nature, il yoga e la art, o organizi cjaminadis te nature ancje achì in Varmost, insiemi cun Promoturismo. Chest an la setemane in malghe a Verzegnis e à vût un biel risultât: a jerin presits ben vincj fruts che a vignivin di ogni bande de Cjargne (di Prât, Paluce, Tumieç, Verzegnis, For Disore) cuntune etât che e partive dai 5/6 agns.
◆ Vint scomençât di pôc, o soi sodisfate, ancje se o scuen inmò imparâ tantis robis; ma biel planc, pas daûr pas, o lin indevant.
◆ O vin iniziativis di colaborazion cun altris realtâts dongje di nô: par me e je la maniere miôr par lâ indevant, parcè che un al à une robe e un a ‘nd à une altre, e insiemi o podìn fâ la diference. O vin la disponibilitât di prodots gjenuins a  chilometris 0, la verdure e ven dal vivâr Cacitti, jo o met i ûfs e po inmò la nestre produzion che e ven dal lat: formadi, spongje, scuete…”
◆ Romina e Ivan a son une vore impegnâts; cheste tabaiade svelte si ferme par vie di un fat particolâr che al sucêt tai passons dal Varmost: une cjavalute pony e à vût un abort spontani e cussì Romina scuen proviodi. Lavôr nol mancje e il timp al cor e no si pues fermâ: vê une aziende agricule al puarte un grum di lavôr e di cefâs.
◆ Cui che al à gust di lâ a curiosâ inte pagjine facebook https://www.facebook.com/lallegrafattoriatolmezzo/ al cjatarà in evidence lis novitâts dal moment che la aziende agricule e sta puartant indevant. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +