Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – I prodots dal Autun

............

I prins frescs autunâls a puartin cun lôr i prodots tipics de stagjon: miluçs, cjastinis, foncs. Ducj prodots carateristics de nestre zone, che a caraterizin ancje la nestre ativitât agricule.
A chest proposit, al sa ben l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino, trop che e conte e trop che e je impuartante la fruticulture inte nestre regjon: “O sin tra i miôr produtôrs di pomis, di pierçui e di ducj i prodots de fruticulture. Soredut te planure furlane, o vin une grande produzion di miluçs – al dîs l’assessôr – e il nestri teritori al è puartât par vê produzions di alte cualitât, di varietâts autoctonis buinis e une vore preseadis in Italie e in Europe”.
Par esempli, si pues nomenâ cualchi varietât autoctone di miluç: la zeuka o seuka, tipiche de nestre regjon, cence dismenteâsi che, cul jutori di gnovis ricercjis, a son stadis cjatadis altris varietâts, Renete di Pradis, Rusin di Unvier, Rosse di Cravuazie.
No stin a dismenteâsi che un prodot trasformât, une vore cognossût e che al plâs, al è il struc di miluç, ricognossût tant che tradizionâl in dute la regjon, sempliç inte lavorazion e gustôs di bevi. A chest proposit, ancje chest an a Pantianins (tal comun di Merêt di Tombe) e je stade la Mostre Regjonâl dal Miluç (ae fin di Setembar e la prime fin di setemane di Otubar), che e à decidût lis miôr casselis di miluçs, tant che il miôr asêt e il miôr struc.
Timp di Autun al è ancje timp di cjastinis, di mangjâ cjaldis par scjaldâ i prins frêts di Otubar o di Novembar. Ancje chest prodot, tipichementri autunâl, si pues cjatâ intai nestris boscs, soredut in chei des Valadis dal Nadison, zontantju, al è clâr, a chei dai boscs des nestris monts. E a son tancj i prodots che si puedin confezionâ cu lis cjastinis: marmeladis, purè, dolçs di ogni gjenar. E lis cjastinis pai Sants a son aromai un must, come che a disaressin i inglês!
Cinzia Collini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +