IL PALI STUDENTESC DI UDIN_ Il teatri al somee un afâr par grancj. Ma no je propite cussì. Lu dimostre il fat che di cuasi cuarante agns a Udin si organize il Pali Teatrâl Studentesc che al tire dongje i students des scuelis superiôrs de citât e de Provincie. Scomençât tal 1972 e mai fermât, il Pali al da mût ai zovins di misurâsi cul mont dal teatri, di provâ a metisi in zûc tal studi di une opare e de espressivitât, di frontâ la pôre dal public, di creâ relazions di scuadre cun chei altris, insume di cressi midiant de Art. Esercizis di memorie e sul cuarp, colaborazion vicendevule a son ingredients che ben a cognossin i grups des scuelis, che, dopo vê fadiât par un an suntun test teatrâl, tra Avrîl e Mai a cjapin sù la risulte dal lavôr metint in sene il spetacul.
LA SIELTE DAL “BERTONI”_ Cussì al à fat ancje il Liceu “Bertoni” di Udin che te resinte rassegne al è stat l’unic a vê sielzût un test par furlan. La compagnie, che e à non “I Cavalli Impazziti”, e à centrât la atenzion su “Folc che ti trai – Puçui, Trente di Otubar dal Disesiet”, opare scrite di Paolo Sartori, vincidôr dai ultins doi concors de Associazion Teatrâl Furlane, che propite cun “Puçui” al à vût une impuartante segnalazion ae otave edizion dal Premi tal 2003.
Il lavôr al ricuarde la storiche bataie di Puçui, cuant che, subite dopo i fats di Cjaurêt, une schirie di soldâts talians (il grop “Gjenue” e “Novare”) si implantà propite a Puçui e al murî par frenâ i austriacs, intant che la sdrume di int e militârs aleâts a cirivin di passâ il Tiliment.
Il dut al ven viodût cui voi di doi fruts che dal barcon de stale a cjalin ce che al sucêt ator di lôr: a son i voi di dôs vitimis che cu la lôr spontanietât e inocence a testemonein il glimuç de grande storie.
IL MESSAÇ_ Parcè propite la bataie di Puçui? Par dâ vôs e cuarp ai soldâts muarts te Prime Vuere. Par visâsi di lôr par simpri. Par fâ cognossi ai zovins di vuê, movûts dai stes siums e des stessis pôris, la vite e la muart di zovins dal passât e dal presint, ven a stâi di chei che ancje cumò in tantis bandis dal mont si cjatin a scombâti come vitimis dai ingranaçs de vuere.
Si che duncje, tredis fantats dal “Bertoni”, vuidâts di Daniela Zorzini che lu veve za interpretât cul “Magazzino dei Teatranti” compagnâts des musichis sieltis di bande di Daniele D’Arrigo, a àn puartât sul palc chest test cuntune senografie sute e a àn doprât (cualchidun pe prime volte) il furlan, intindût come la lenghe de memorie, là che cidinôr, peraulis e preieris si messedin cu la fadie e il dolôr.
Ilarie Colùs
Une storie furlane / Orchestre a pletri Tita Marzuttini: passe cent agns di storie cence pierdi la sgrimie
Serena Fogolini
Giovanni Battista Marzuttini, al jere il 1884 cuant che un zovin marcjadant di farinis, Nicolò Serafini, al decideve di meti sù a Udin un circul mandulinistic, striât di chel strument che al veve vude maniere di scoltâ in gracie di un viaç a Rome.◆ Tirade dongje la int e soredut lis risorsis finanziariis, e tacà […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / “Der Voschank”, il spetacul des mascaris sauranis
Sara Traunero
La tradizion dal “Kheirar” e dal “Rölar” e cjape dentri dut il paîs Mascaris bielis e mascaris brutis, cun musis intaiadis intal len e cu lis liniis plui diferentis, a son lis protagonistis assoludis di une ricorence tant curiose che antighe: al è il Carnevâl di Sauris, intal dialet sauran locâl cognossût ancje tant che “Der Voschank”.L’aspiet […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / La maravee di scuvierzi il Carnevâl rosean
Diego Navarria
Cuatri amîs inmagâts de origjinalitât di lenghe, musiche e bai dal Cjanâl incjantonât jenfri lis Musis e la mont Cjanine In ce aventure che mi soi butât! Dut par lâ daûr di mê madone! Cumò, aes trê dopomisdì, achì in machine o sin in cuatri: jo, Mario Dean, 46 agns, professôr di talian tal Marinelli, […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / Il rituâl de Messe dal Spadon nus ripuarte ae ete dai Patriarcjis
Sara Traunero
La memorie e torne indaûr a Marquart, ma forsit la tradizion e je ancjemò plui antighe Ai 6 di Zenâr, in ocasion de fieste de Epifanie, il Comun di Cividât si prepare a celebrâ un rituâl tant curiôs che inmagant: e je la Messe dal Spadon, che par tradizion si fâs tal antîc Domo antîc. […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +