Dîs agns indaûr, come ancje vuê, e jere int che e lavorave pe lenghe furlane, ma pe plui part dai câs e jere une ativitât secondarie, che no deve di vivi. «Par chel si sin dâts dongje in cooperative» al spieghe Sandri Carrozzo, president de Serling «par cirî di stabilizâ la situazion lavorative, di vierzi oportunitâts professionâls plui buinis di chês che il marcjât al deve al singul».
LA NASSITE_ Di une bande a son stadis fondamentâls lis primis leçs di tutele e il fat che si tacave une planificazion linguistiche: lis cundizions legjislativis e aministrativis a son stadis la LR15/96, la L. 492/99 e lis ativitâts inviadis dal OLF. Di fat, ancje se la Serling no cjapave finanziaments, aes iniziativis finanziadis dispès ur coventavin servizis professionâi, e duncje a devin prospetivis par une cooperative di servizis linguistics.
«Di un pont di viste culturâl» al continue Carrozzo «O sin un dai efiets di chê corint che e pense ae lenghe furlane e al Friûl in maniere plui libare, costrutive e vierte al gnûf: se cheste corint in Friûl e esist si à di dî graciis prin di dut a Informazion Furlane/Radio Onde Furlane».
I PAS INDEVANT_ Carrozzo nus fâs un struc de ativitât «In dîs agns o vin judât a fâ struments fondamentâi, che prime no si rivave nancje a imagjinâsi: dizionaris digjitâi, un coretôr ortografic, un tradutôr automatic. Si impegnìn ancje in cjamps “tradizionâi” (traduzions, didatiche, editorie…): il lavôr fat in 10 agns al è propit tant».
I PROBLEMIS DI VUÊ_ Par Carrozzo la situazion gjenerâl no je tant buine «Une politiche linguistiche serie e concrete pal furlan inmò no je: leçs e struturis che a varessin di regolâ e di promovi la planificazion no son fatis par funzionâ pardabon, a son sotfinanziadis e dispès blocadis di contradizions». Secont Carrozzo cheste situazion e je parcè che in Italie no je une vere volontât politiche di ricognossi i dirits linguistics «…cuntune man si da ce che si scuen, obleâts de democrazie, cun chê altre si gjave dut ce che si pues, sburtâts de inerzie nazionalistiche o de confusion mentâl».
FUTÛR_ Carrozzo al siere fevelant dal doman «Pal avignî o vin za i fiers in aghe par prodots gnûfs tai setôrs li che o sin in vore: in particolâr programs informatics e editorie».
Mauro Della Schiava
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Ricorence / Pier Pauli Pasolini om contraditori e segnâl di contradizion
Pre Toni Beline
Tal centenari de muart di Pier Pauli Pasolini o ripuartìn a tocs la tierce part dal libri scrit di Antoni Beline tal 1993 ‘Trilogjie tormentade’, che e rivuarde propit il poete di Cjasarse I. RISPIETÂ IL MISTERI DAL OMLa sience plui dificile e je la cognossince di se stes. E se al è grivi cognossi […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +