Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – I pierçui di Flumisiel

............

Al è un paîs inte Basse furlane, che al è une vore famôs pai siei pierçui: o fevelìn di Flumisel, dongje Aquilee, che al sta intune buine posizion e cuntun teren che al è in pratiche l’ideâl par fâ vignî sù arbui di pierçui bogns e nostrans.
Flumisel al rapresente la plui grande realtât furlane di coltivazion di pierçui, cui siei 79 etars. La particolâr bontât e gust dai pierçui di Flumisel, si à parcè che a vegnin tirâts jù dal arbul cuant che a son bielzà madûrs, cence manipolazions o problemis di traspuart, dal moment che il lôr marcjât al è massime locâl.
A Flumisel a esistin plui di un centenâr di varietâts, ma a esistin almancul trê tipologjiis “storichis” di pierçui. O fevelìn dal Iris Rosso, de Triestina e de Isontina (a proposit dai nons, cjale il box sot, ndr). La prime e à la polpe blancje cun cualchi strissule rosse, e pese plui o mancul un et e 30 grams e e madrès ai prins di Lui. Chest pierçul al à la polpe avonde fisse e cuntun bonissim savôr.
La varietât Triestine, invezit, ancje se e à lis stessis carataristichis de varietât Iris rosse, e je difarente parcè che e madrès a metât dal mês di Lui.
La varietât Isontine e à invezit la polpe zale, avonde fisse, e e je plui gruessute, parcè che e pese cuasi doi ets, e e madrès ae fin di Lui.
Iris rosse, Triestine e Isontine tra lis altris robis a àn vût il ricognossiment dal Ministeri come varietâts metudis dentri te liste dai prodots agroalimentârs de nestre Regjon.
Jessint che Lui al è il mês dai pierçui, no podeve mancjâ a Flumisel la Fieste Regjonâl dai Pierçui. Al è ormai dal 1959 che là jù le puartin indenant; dongje de fieste popolâr, che aromai e fâs vignî jù a Flumisel tancj passionâts di dute la regjon, inte fieste, che e je une vere vetrine par chest gjenar di produzion.
Par chest an, ancje la fieste dai pierçui di Flumisel si presente cul vistît dal Tipicamente friulano «propit par fâ viodi che lis nestris produzions – al dîs l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino – a son di grandissime cualitât e che e vâl la pene di fâ viodi a ducj, no dome ai nestris coregjonâi». Tant par dî che il nestri prodot al vâl la pene di jessi fat cognossi ator pal mont!
Cinzia Collini

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

5 Par mil / DANUS UNE MAN

Redazion
5 PAR MIL – Ancje chest an, cu la declarazion dai redits tu puedis dâi une man a La Patrie dal Friûl, il mensîl dut in lenghe furlane dal 1946. Nol coste nuie, baste meti il numar 01299830305 te casele juste: Sostegn dal volontariât e des altris organizazions no lucratîvis di utilitât sociâl, des associazions […] lei di plui +