Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CATALOGNE. Indipendence catalane: ise dongje o ise lontane?

............

Ai 11 di Setembar la Catalogne e celebre la fieste nazionâl, in ricuart di une fuarte repression che e je costade la vite a une vore di cataliscj e la rese di Barcelone tal 1714 al esercit franc castilian di Filip V. La manifestazion di chest an e à vût une vore di adesion e la clime politiche in Catalogne e fevele simpri plui di Indipendence. Ma la realtât e vâ frontade cun atenzion. Ta cheste tabele si à cirût di fâ un struc de situazion che si presente plui complicade di ce che a contin.
DONGJE
Mai tant consens
La manifestazion pe indipendence che si fâs ogni an ai 11 di no à mai vude tante int (tra i 2 milions, pai organizadôrs, e i 600 mil, pal guvier di Madrid); i scandais a disin che un 50% dai catalans al volarès la indipendente.
Une volontât che si viôt
Mai cussì tantis bandieris catalanis (in particolâr chês cu la stele, vâl a dî chês indipendentistis) picjadis tai barcons des cjasis.
In politiche i catalaniscj a son fuarts
Tal parlament catalan i partîts catalaniscj, che a peraulis a vuelin o a cjapin in considerazion la indipendence, a cuvierzin la maiorance assolude e Convergència i Unió, partît catalanist di centridiestre, e guvierne la regjon.
Grande organizazion e grande civiltât
Ancjemò une volte i catalans a mostrin di jessi mestris tal movi la societât interie e tal fâlu te maniere plui civîl e pacifiche: cun fuarce ma cence violence.
LONTAN
O ise dome proteste?
In realtât i “indipendentiscj” convints a son tra il 20% e il 30%. Chei altris a son dome rabiâts cuintri dai centris di podê e no si rindin cont che il guvier e la finance catalane a àn lis stessis colpis di chei di Spagne: speculazion imobiliâr che e à distrut la economie, disocupazion al 25%, a restaressin ancje intune Catalogne indipendente.
Ma no pardut
Fasint un zîr pai borcs plui rics di Barcelone (zone di Pedralbes) di bandieris a ‘nd jere propit pocjis: cui che al à plui bêçs al sburte di mancul par une Catalogne indipendente.
Ma i politics a mostrin di no crodi te indipendence
I grues partîts catalaniscj storics, di çampe e di diestre, no crodin te indipendence, le doprin dome tant che pretese pustice par difindi la autonomie o par otignî alc di plui di Madrid. Il stes president de Generalitat de Catalunya, Artur Mas, cun scusis avonde pietosis nol à partecipât ae manifestazion, le à laudade e al à dite che al jere presint in spirt, ma tal so discors uficiâl al è stât ben atent di no dî nancje la peraule “indipendence”.
E dopo?
Al jere za sucedût tal 2010 par difindi il statût di autonomie des censuris imponudis di Madrid, ma dopo nol veve zovât a nuie. Il podê al è lontan de place: la indipendence di une nazion e à bisugne dal supuart dal popul, ma ancje de creazion di un gnûf podê politic e economic. In Catalogne il podê politic e chel economic a restin cjapâts sot braç cun chei di Madrid. ■
Sandri Carrozzo

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +