Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Autonomie: Resurezion o De profundis?

............

Par fâ su une cjase bisugne partî dal bas e des fondis, se lis fondis a son buinis la cjase e stâ su, par cuintri e cole ju come inte flabe dai trê purcituts, la prime e je colade cuntune soflade dal lôf e la ultime e je restade in pîts e salacor e je ancjemò su di cualchi bande.
Ai 25 di Mai cirche trê cuarts dai Comuns dal Friûl a son lâts a votâ par vê un gnûf Sindic. No ai voie di jentrâ tai numars e intes percentuâls dai votos, invezit mi interesse di cjalâ par ben un altri aspiet des votazions. In tancj Comuns dal Friûl o ai viodût che a jerin presintis tantis listis che a pandevin une direzion autonomiste e furlaniste, un numar di listis e candidâts che prime di vuê no vevi viodût.
Cualchidun di lôr al è stât elet, cualchidun altri al à pierdût ma il risultât nol è cumò cetant impuartant, la robe impuartante secont me e je stade la presince, e chescj si puedin considerâ come tancj piçui modons e tancj piçui muradôrs che a àn lavorât inte cjase de Autonomie.
Un an indaûr invezit intes elezions regjonâls, forsit chês plui impuartantis par noaltris, no jere presinte nissune vere liste indipendente e autonomiste. Sul imprin a son stâts tancj i moviments che si son metûts in vore, ma a àn costruide une cjase in premure e cence un bon progjet, e chê cjase e je di fat colade ae prime soflade dal lôf (triestin o furlan che al sedi stât al è ancjemò di sclarî par ben).
La tradizion e vûl che cualchi mês prime des votazion a saltin fûr a fâsi viodi i autonomiscj di profession cu lis lôr ideis e po dopo des votazions, che cun regolaritât a van a finî mâl, a tornin in letarc fint aes prossimis consultazions. Di fat la presince furlaniste e/o autonomiste in Regjon nissun la ricuarde plui. Nol è pussibil che intune Regjon che si definìs autonome no sedi mai presinte une fuarce politiche che e pensi cul propit cjâf e in favôr dal propri teritori.
Il purcitut nus insegne che bisugne partî di lontan par podê fâ lis robis par ben e se il Friûl al à voie di vê alc, forsit e je rivade la ore di meti adun un bon progjet di costruzion. A mancjin cuatri agns pes prossimis regjonâls, a son tancj ma il timp al passe di corse, e se e je vere che i modons e i muradôrs che si son viodûts sparniçâts pal Friûl a rivassin a cjatâsi e a fevelâsi si podarès viodi la nassite di une imprese edilizie cun denant il timp necessari par tirâ su no dome une cjase, ma ancje un palaç, e partint dal bas e dal teritori. Lis ocasion a son di cjapâ cuant che a passin e in chestis ultimis elezions i segnâi, ancje se a jerin piçui, si son mostrâts.
Forsit chescj a son discors za fats, forsit cualchidun si stiçarà e si sintarà acusât di no vê fat avonde, ma une robe secont me e je avonde clare, o ben che i timps a son cambiâts, che lis personis a son cambiadis, che cumò si presentin devant di nô gnovis gjenerazions e che chestis la pensin in maniere difarente des personis che a àn guviernât fint cumò. Ae fin dai conts al baste volêlu.
La grande fuarce autonomiste furlane dai agns setante e otante si è distudade e indurmidide, cualchidun al dîs che e je parfin muarte. In chestis ultimis elezions jo invezit o ai viodude une piçule lûs, fâle cressi e je dome une cuistion di volontât. Cheste e je la sielte di fâ tai prossims agns: crodi e tocjâ la Resurezion o se no començâ a imparâ a memorie lis litaniis dal De profundis. ❚
Luca Zoratti

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +