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ATUALITÂT. Retoriche nazionalistiche contestade ancje a Sud

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La Storie dineade. Chê che e je stade tasude, dismenteade o interpretade cu la fuarce dal podê, de retoriche e  dal conformisim. Chê storie che tai libris e tes academiis e à imponût une mitologjie risorgjimentâl che no bat cu la veretât dai fats e cu la voie di fâ clarece par concuistâ il tesaur de memorie e de identitât coletive. E propite chest si propon di fâ L’Alfiere «publicazion napoletane tradizionaliste». A scomenzâ dal titul, che al proclame la ispirazion ae tradizion de antighe capitâl des Dôs Siciliis. E soredut vuê, in ocasion des celebrazions pal aniversari de Unitât di Italie. «Su chest aveniment – al conte Edoardo Vitale, diretôr de riviste – si è disvilupât un dibatit plen di retoriche e conformisim». Ogni cuatri mês, l’Alfiere al ven fûr cuntun numar che al fâs lûs suntun aspiet di ce che al è sucedût cuant che Giuseppe Garibaldi e i soi Mil, dopo vê traviersât il «Stivâl», a àn medade par simpri la muse di une tiere.
Diretôr, no si sintiso talians?
«Dut il contrari. Nô o sin e o si sintin talians. Dut câs, jo o crôt che la Italie e je nassude ben prime dal 1861. Dante, Caravaggio, Antonello da Messina a jerin za nestris. Forsit, dopo la Unificazion dal Paîs o sin deventâts ducj un tichinin mancul talians».
L’Alfiere al è il pont di riferiment di un dibatit – no facil – su ce che al sucedut in Meridion tai agns dal Risorziment
«Pont di atrazion e di confront des personalitâts mancul conformistis de culture, no dome talianis, l’Alfiere – che al cjape il non di un romanç une vore nomenât di Carlo Alianello – e je stade fin dal principi une riviste di bataie. No sin pe invetive manichee o pes semplificazions. Il nestri propuesit al è stimolâ la memorie storiche e la braure pe identitât dai meridionâi, metint dongje publicazions, celebrazions, cunvignis e manifestazions».
L’Alfiere al è nassut tal 1960, agns une vore movimentâts, e di in chê volte no si è plui fermât
Daspò scuasit cinquante agns di in chê volte o podìn dî, cence pecjâ di otimisim, che un secul e mieç di denigrazions, di falsificazions strumetâls pandudis cun sistematicitât, di atentâts aes peculiaritâts sedi culturâls sedi ambientâls di un popul, no son rivadis a distruzi, tal cûr dal om dal Sud, chê scansie dulà che a son custodîts ducj i elements essenziai de sô personalitât, plasmâts tal timp in gracie di une storie di bielece cence dî.
Une storie che e plate plui che contâ, secont voaltris
Tal câs de vignude di Garibaldi, o vin sintût, de bande dal Comitât nazionâl pes celebrazions pe Unitât, robis di no crodi, che a denotin pocje atenzion. E si fâs fente di no cognossi veretâts pardabon acetadis di ducj.
Par fâ un esempli: si dîs che il Guvier dal Piemont nol saveve ce che al steve sucedint, cuant che si è ben sclarît che la massonerie internazionâl e veve sostignût la operazion.
L’Alfiere al cjale di bon voli al federalism
A diference dal Nord e dal Friûl – Vignesie Julie, in Meridion e je stade sostignude une sistematiche denigrazion de nestre identitât. Pensait a Cesare Lombroso e al museu che ancjemò vuê a Turin al mostre la inferioritât de nestre int.
Si è rivâts a sostignî la distruzion des nestris tradizions, cjaladis tant che ostacui pal doman de nazion che si voleve costruî.
Nô o cjalìn al Ream des Dôs Siciliis come une ete lungje siet secui, che à creât comunance di costums e tradizions, tant che si fevele ancje di lenghis di çocje napoletane. No o crodìn che la Italie si sarès fate in ogni câs e miôr suntune base di fate federâl.
Sonia Sicco

Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921

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