Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Retoriche nazionalistiche contestade ancje a Sud

............

La Storie dineade. Chê che e je stade tasude, dismenteade o interpretade cu la fuarce dal podê, de retoriche e  dal conformisim. Chê storie che tai libris e tes academiis e à imponût une mitologjie risorgjimentâl che no bat cu la veretât dai fats e cu la voie di fâ clarece par concuistâ il tesaur de memorie e de identitât coletive. E propite chest si propon di fâ L’Alfiere «publicazion napoletane tradizionaliste». A scomenzâ dal titul, che al proclame la ispirazion ae tradizion de antighe capitâl des Dôs Siciliis. E soredut vuê, in ocasion des celebrazions pal aniversari de Unitât di Italie. «Su chest aveniment – al conte Edoardo Vitale, diretôr de riviste – si è disvilupât un dibatit plen di retoriche e conformisim». Ogni cuatri mês, l’Alfiere al ven fûr cuntun numar che al fâs lûs suntun aspiet di ce che al è sucedût cuant che Giuseppe Garibaldi e i soi Mil, dopo vê traviersât il «Stivâl», a àn medade par simpri la muse di une tiere.
Diretôr, no si sintiso talians?
«Dut il contrari. Nô o sin e o si sintin talians. Dut câs, jo o crôt che la Italie e je nassude ben prime dal 1861. Dante, Caravaggio, Antonello da Messina a jerin za nestris. Forsit, dopo la Unificazion dal Paîs o sin deventâts ducj un tichinin mancul talians».
L’Alfiere al è il pont di riferiment di un dibatit – no facil – su ce che al sucedut in Meridion tai agns dal Risorziment
«Pont di atrazion e di confront des personalitâts mancul conformistis de culture, no dome talianis, l’Alfiere – che al cjape il non di un romanç une vore nomenât di Carlo Alianello – e je stade fin dal principi une riviste di bataie. No sin pe invetive manichee o pes semplificazions. Il nestri propuesit al è stimolâ la memorie storiche e la braure pe identitât dai meridionâi, metint dongje publicazions, celebrazions, cunvignis e manifestazions».
L’Alfiere al è nassut tal 1960, agns une vore movimentâts, e di in chê volte no si è plui fermât
Daspò scuasit cinquante agns di in chê volte o podìn dî, cence pecjâ di otimisim, che un secul e mieç di denigrazions, di falsificazions strumetâls pandudis cun sistematicitât, di atentâts aes peculiaritâts sedi culturâls sedi ambientâls di un popul, no son rivadis a distruzi, tal cûr dal om dal Sud, chê scansie dulà che a son custodîts ducj i elements essenziai de sô personalitât, plasmâts tal timp in gracie di une storie di bielece cence dî.
Une storie che e plate plui che contâ, secont voaltris
Tal câs de vignude di Garibaldi, o vin sintût, de bande dal Comitât nazionâl pes celebrazions pe Unitât, robis di no crodi, che a denotin pocje atenzion. E si fâs fente di no cognossi veretâts pardabon acetadis di ducj.
Par fâ un esempli: si dîs che il Guvier dal Piemont nol saveve ce che al steve sucedint, cuant che si è ben sclarît che la massonerie internazionâl e veve sostignût la operazion.
L’Alfiere al cjale di bon voli al federalism
A diference dal Nord e dal Friûl – Vignesie Julie, in Meridion e je stade sostignude une sistematiche denigrazion de nestre identitât. Pensait a Cesare Lombroso e al museu che ancjemò vuê a Turin al mostre la inferioritât de nestre int.
Si è rivâts a sostignî la distruzion des nestris tradizions, cjaladis tant che ostacui pal doman de nazion che si voleve costruî.
Nô o cjalìn al Ream des Dôs Siciliis come une ete lungje siet secui, che à creât comunance di costums e tradizions, tant che si fevele ancje di lenghis di çocje napoletane. No o crodìn che la Italie si sarès fate in ogni câs e miôr suntune base di fate federâl.
Sonia Sicco

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +