Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Pietro Fontanini: «Contile juste» ma no dome

............

width="214"
Pietro Fontanini: valorizâ lis bielecis dal Friûl, ma soredut lis ideis (dissen di Gianni Di Lena).

Al è tornât a tacâ Contile Juste: ce novitâts su chest spazi di informazion pe edizion 2010?
La intenzion e je chê di valorizâ lis bielecis dal Friûl, no dome ambientâl, ma soredut di ideis: o fasarìn fevelâ plui int dal popul des lôr ideis. Chest an, par vie dai tais ai finanziaments, o scugnarìn fâ une pontade par setemane: la pontade e sarà in onde ogni sabide a lis 19.45 cun repliche la domedie a lis 22.30. Si podarà viodi la trasmission ancje sul sît de Provincie di Udin www.provincia.udine.it.
Un coment sul 3 di Avrîl 2010 a Lucinîs?
O vin vût un bon segnâl cun rapresentants sedi dal centridrete, sedi dal centriçampe. Une biele novitât e je stade la presince di Enrico Gherghetta, president de Provincie di Gurize che no lu veve mai fat prime e al veve dit plui voltis che mai al sarà stât: chest an al à partecipât preseant la Fieste e confermant che al tornarà ancje pal avignî.
T9, a ce pont sino?
O sin inmò in vie di sperimentazion parcè che o vin di perfezionâlu e par chest o investarìn ancjemò cualchi risorse. Ma chest no mi preocupe parcè che su lis ativitâts a pro de lenghe furlane si metin simpri masse pôcs bêçs. O vin previodude ancje une campagne promozionâl pal ûs di chest imprest.
Ce riscuintri vêso vude in cheste fase?
O pues dî che di Novembar dal 2009 a metât di Avrîl di chest an, nus risulte che a son stâts fats plui di 500 downloads dal software. O vin ancje fate une verifiche a campion e di chest totâl nus è risulte cirche il 15%-20% al è stât duplicât, ven a dî al pues jessi che il stes utent lu vedi fat 2 o plui voltis. Ma ancje scorporant cheste percentuâl si reste simpri sul ordin di passe 400 personis che lu àn discjamât fint a metât di Avrîl 2010 e la domande e continue.
Si isal fat indevant cualchi produtôr di telefons?
Pal moment no, ma o vin intenzion di contatâju noaltris par fâur cognossi il software, in maniere che al podedi jessi inserît za tai celulârs prime che a sedin metût in vendite e cussì vê ancje la lenghe furlane dongje di chês altris che za a son presintis tai telefons.
width="297"
Il logo de rêt dai museus.

Sul web la Provincie e à screât un gnûf sît plurilengâl sui museus (http://musei.provincia.udine.it): ce riscuintris aial vût?
Positîfs e o aprofiti par complimentâmi e ringraziâ la Redazion web de Provincie di Udin. La iniziative, volude a fuart de assessore ae culture Elena Lizzi, e fâs cognossi cheste rêt museâl une vore siore, fasint scuvierzi al utent no dome i sîts za famôs, ma puartantlu a viodi dute chês realtâts che a testemonein une grande vivarositât dal nestri teritori. Cumò l’assessôr al turisim Franco Mattiussi al varà il compit di coivolzi i albiergatôrs par colegâlu a la rêt turistiche e fâ sisteme.
Ce disino i albiergatôrs a proposit dal ûs de lenghe furlane?
Dal sigûr al covente sburtâ te sensibilizazion ancje par cheste categorie, in maniere che a sedin propit lôr i prins a cjapâ cussience che la lenghe furlane e je un valôr di spindi pe valorizazion e pe promozion di chest teritori, che al è unic par dut il patrimoni che al à.
Su la riviste “Ladins dal Friûl” di Avrîl 2010 al è stât publicât un editoriâl critic cu la Maiorance regjonâl: cemût comential il segretari de Leghe Nord?
La Leghe Nord no à nuie di rimproverâsi ancje parcè che e à votât la L.R 29/2007 cu la maiorance di prime. O vuei ricuardâ ancje che il ricors cuintri di chê leç al è partît par iniziative dal guvier Prodi di centriçampe e la Cort Costituzionâl e à fat une sentence che le àn un pôc ridimensionade. Ma e reste une leç ancjemò buine e noaltris o vin dit plui voltis al assessôr regjonâl Molinaro di dâsi di fâ par aplicâle, ma il probleme al è chi, parcè che al somee che nol sinti di chê bande. O zonti ancje che la Leghe Nord e à dimostrât atenzion a la cuistion linguistiche ancje cui siei mieçs: su la Padania a vegnin publicadis pagjinis par furlan e la emitente Telepadania une volte par mês e fâs une trasmission in lenghe furlane. Duncje no vin pôre di dimostrâ ce che la Leghe Nord e sta fasint a pro dal furlan.
Ca di pôc e sarà une riunion di maiorance regjonâl: ce fasaraial a chest proposit?
O domandarai di potenziâ la struture de Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane, furnintle di une struture stabil e garantint che i vegnin dadis lis risorsis finanziariis che a son stadis taiadis. Parcè che la Arlef e je une agjenzie de Regjon, che e à di crodi par prime ta chest ent. Po dopo, su dute la cuistion cul assessôr Molinaro, jo o stoi pierdint la pazience…
Rapuart Friûl – Triest?
Come che al sucêt in Emilie-Romagne, li la Leghe Nord e à doi segretaris nazionâi e lis segratariis a son separadis. Ancje chi in regjon o vevin fat cheste sielte che o condivît: po dopo a Triest il partît al veve vude cualchi dificoltât e o vin unificadis lis segretariis, ma o pensi che si varès di recuperâ chel model tornant a dividi. Po a nivel istituzionâl o stoi sburtant pe citât metropolitane di Triest par dâ une autonomie plene a chê aree e duncje di chê altre bande creâ une realtât istituzionâl ben definide pal Friûl.
Tornant a la TV: pal furlan in Rai saraie la volte buine?
O sin a pene stâts a Rome pe tierce volte pal contrat di servizi e vê come pal sloven, trasmissions in Rai ancje par furlan. O vin cjatade atenzion di bande de Comission di vigjilance.
Ce disial a proposit de leç 482/99 e parcè il centralisim al met spes dacuardi sedi di une bande sedi di chê altre?
Chest an a son cressûts i fonts pe leç di tutele, ma e je ancje vere che spes i politics locâi no son masse atents a proposit de lenghe furlane parcè che le considerin inferiôr, rispiet a ce che e pues jessi la opinion che a àn pe lenghe slovene, che e somee vê plui poie. E o speri che ancje cualchi furlan, ancje a proposit de polemiche dai triestins sul «Friulano, tipicamente friulano» a alcedin un pôc il cjâf.
Parcè isal cheste situazion difarente cuant che si fevele di Triest o si fevele dal Friûl?
Cheste e je la sotanance dai furlans che si à di superâle. Noaltris furlans no vin di vê pôre di domandâ i nestris dirits e no vin di dismenteâsi che o sin la maiorance di cheste regjon.
E su Sapade? Dopo des elezions Zaia al à sfredât l’entusiasim di un eventuâl passaç in Friûl… a ce pont sino?
O ai in program un incuintri cun lui par spiegâi la particolaritât di Sapade che no je sburtade di pretescj economics o di privileçs, ma di ragjons storichis ben inlidrisadis come che al à confermât il 90% dai sapadins che a àn votât il referendum. O sin pe autodeterminazion dai popui e o sin contents che 11 comuns a vedin vude la pussibilitât di passâ des Marchis a la Emilie-Romagne: no capìs parcè che la stesse pussibilitât no podedi jessi dade ancje al comun di Sapade di passâ in provincie di Udin.
Celebrazions dai 150 agns di Italie: lui ce pensial?
Le viôt une robe cun tante retoriche. Chest paîs al à gambiâ sisteme: il federalisim al funzione come che o viodìn in Gjermanie e in Austrie. Se ricuardâ la unitât di Italie al vûl dî mantignî il centralisim, o vin sbaliât dut.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +