Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Pordenon: bêçs e sflocjis

Carli Pup

Ai 7 di Lui il Consei comunâl di Pordenon al à fate buine a maiorance une delibare là che al domande di jessi gjavât fûr dal teritori che si varà di meti in vore la gnove leç regjonâl su la lenghe furlane (29/2007). Un dai argoments saltâts fûr intant de discussion de delibare al è trop che al costarès meti in vore la leç sul furlan. Ta chê ocasion si à dite che al Comun i costarès “no mancul di un milion di euros”! Ise pardabon cussì?
IL RAPUART COSCJ-BENEFICIS_ Tachìn cuntun resonament plui a larc: al sarès simpri di tignî cont dal rapuart coscj-beneficis. Trop valial garantî i dirits linguistics dai furlans? Su chest nissun al à dite nuie. Forsit parcè che al è simpri dificil cuantificâ i beneficis che i dirits a puartin: pensìn al dirit ae salût, al lavôr, ae istruzion, e v.i. A son pôcs chei che a olsin di jentrâ ta chest cjamp. No però se si fevele di dirits linguistics, massime se a son chei dai furlans. Alì si calcolin dome lis spesis e, ancje chês, avonde mâl.
Cirìn, dut câs, di là plui sul pratic. Intant al somee che a Pordenon si vedin dismenteât che i fonts che a son daûr de leç a son chei che la Regjon e decidarà di investî ta chest cjamp, cu la zonte di chei di divignince statâl de 482/99 (dal moment che la leç regjonâl e varès di jessi l’imprest par meti in vore i principis de leç statâl al câs furlan).
OBIETÎFS ANUÂI_ In ogni câs, la leç 29/2007 e previôt che lis aministrazions locâls a metin jù ogni cinc agns dai plans di politiche linguistiche cui obietîfs di rivâi ogni an. Si trate di struments che a varessin di nassi de interazion tra Regjon, aministrazions locâls e ARLeF par meti in vore in maniere progressive ce che e domande la leç. No si trate, duncje, di un model unic par ducj, ma di une sisteme a “gjeometrie variabile” ancje tai timps, là che – cuntun fregul di bon sens – ancje lis particolaritâts di Pordenon a varessin cjatât la soluzion juste. Cun consecuencis claris ancje sui investiments di fâ. Cence dismenteâ po che i plans a àn di tignî cont ancje dal belanç a disposizion, come a dî: se i bêçs a son pôcs i intervents a saran pôcs.
I SERVIZIS_ Par finî a son dute une schirie di servizis che a puedin jessi gjestîts o prontâts di plui Comuns intune – par esempli i sportei linguistics, la modulistiche, i cors di formazion, e v.i. – cuntune riduzion des spesis.
Bastave informâsi un tic di plui e si sarès evitât di contâ sflocjis. O forsit la idee e jere propite chê?

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +