Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Universitât dal Friûl ancjemò par trop?

Federica Angeli

Par ducj i furlans la Universitât dal Friûl e je stade une concuiste. Nassude daspò dal taramot, par volê de int che e cjapà su passe 100.000 firmis, cul “fin di contribuî al progrès civîl, sociâl e ae rinassite economiche dal Friûl” e je cressude intai agns sedi tal numar di iscrits, sedi te ufierte formative, ma soredut dal pont di viste de cualitât.
Zaromai di cualchi an però l’Ateneu al à di scombati par vie dai finanziaments masse bas. Si stime che la Universitât e sei “sot finanziade” almancul dal 14% di chel che i spietarès e dut chest in dam dai lavoradôrs e dai progjets di ricercje. In chest clime za grivi a rivin in chescj dîs i tais previodûts dal Decret di Leç 112 fat bon dal Consei dai Ministris ae fin di Jugn.
In chescj dîs, intant che o prontìn chest gnûf numar de Patrie, il dibatiment al è une vore vivarôs e, magari cussì no, al zire dut ator ae cuestion “valie la pene di vê dôs Universitâts te nestre regjon?”. Par dî il vêr za cualchi mês indaûr la Assessore regjonâl ae Universitât, Alessia Rosolen, e veve fevelât di doplis te ufierte formative, cuntun riferiment specific al parc tecnologjic e ae ricercje sientifiche.
Plui di cualchidun al fevele di meti adun une Universitât dal Friûl-Vignesie Julie (si viodarà se cu la lineute o mancul), e il pont di partence al pâr jessi la creazion di une Fondazion di dirit privât jenfri i doi Ateneus, la Sissa, i Ents locâi e i privâts che a volaran jentrâi. Il fin al è chel di creâ un font di finanziament unic, e di dâ il vie a une serie di azions condividudis (de didatiche al marketing).
Lis reazions politichis a son difarentis, ancje dentri de stesse maiorance regjonâl. La strade sielte de Zonte e somee clare, ma la Leghe Nord no je par nuie in acuardi cu la ipotesi di creâ une Universitât uniche. Il President de Provincie di Udin, Pietro Fontanini, al è stât une vore clâr pandint la sô contrarietât ancje rispiet ae Fondazion. La strade de gnove Retore Cristiana Compagno e somee dute di rive sù.
La gnove de ultime ore intant che o sin par lâ in stampe e je che lis fondazions «a saran dôs: chê di Udin e chê di Triest», al à vût declarât il President de Regjon Renzo Tondo. Al rientre, insumis, il progjet Rosolen. Tondo al à zontât «che vuê come 30 agns indaûr la competizion tra Udin e Triest e je un valôr zontât, ma chest nol gjave la necessitât di creâ sinergjiis tra lis universitâts».

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

5 Par mil / DANUS UNE MAN

Redazion
5 PAR MIL – Ancje chest an, cu la declarazion dai redits tu puedis dâi une man a La Patrie dal Friûl, il mensîl dut in lenghe furlane dal 1946. Nol coste nuie, baste meti il numar 01299830305 te casele juste: Sostegn dal volontariât e des altris organizazions no lucratîvis di utilitât sociâl, des associazions […] lei di plui +