Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – La Pimpa e insegne il furlan ai frutins

............

Cuâl frut no aial mai viodude la Pimpa, une cjiçute blancje cun tantis maglis rossis, tant che i nestris piçui a podaressin pensâ che e vedi il varuscli? Ma la Pimpa, simpri cu la lenghe di fûr, e je masse simpatiche, no pues no tirâ la simpatie di grancj e di piçui! E nuie varuscli, trancuii: e je biele cussì, no mo? Cun di plui, la cjiçute blancje e rosse e je nassude dal gjeni di un ilustradôr furlan, l’innomenât Francesco Tullio Altan, che al à inventât ancje un personaç unic tant che il «mitic» operari metalmecanic Cipputi. Nassude tal lontan 1974, e dal an dopo jessude su lis pagjinis dal Corriere dei Piccoli, dopo vê fevelât par talian (e cun di plui par inglês) e je rivade la ore di podê lei lis contis de Pimpa ancje te sô lenghe mari, juste apont par furlan. I frutins siei passionâts a podin cjatâ cumò la lôr eroesse ancje su cuatri libruts a pene jessûts par cure dal «Istitût ladin furlan Pre Checo Placerean» e dal sît internet «Lenghe.net»: si trate di volumuts de golaine «Imparelibris», indreçâts ai frutins des scuelis de infanzie, voltâts dal origjinâl talian di bande di Anna Bogaro e di William Cisilino, in colaborazion cu la cjase editore Franco Cosimo Panini e la Quipos.
I titui, i tescj e lis imagjinis, viodût che si trate di stampe par frutins, a son une vore sempliçs e clârs. Par imparâ cemût che si clamin i ogjets che si doprin ogni dì ve ca «Pimpa e lis robis»; par savê invezit cemût che si podin doprâ chestis robis al è «Pimpa e je in vore». I colôrs po… i colôrs dai fumuts de Pimpa a son nets, cence masse sfumaduris e a tirin di colp la atenzion dai fruts: par insegnâur miôr chest cantin al è «Pimpa e i colôrs». Il cuart e ultin (pal moment) librut al fevele di «Pimpa e i numars»: forsit un doman ai piçui dal dì di vuê che a varan pes mans chest volumut no ur plasarà masse la matematiche, ma par intant si va trancuii cu la Pimpa fintremai al numar 9…
I cuatri libruts, che a costin 4 euros e mieç dal un, a son stâts presentâts ai 21 di Març stâts li de Cjase Turoldo a Coder di Sedean. Presint ancje il stes Altan, che al à ricuardât cemût che la cjiçute blancje e rosse e je vignude fûr de sô matite cuant che sô fie e veve doi agns, e e puarte il non di une amie di famee. Dopo lis trasmissions de Rai regjonâl, li che i fumuts de Pimpa a son stâts dopleâts in marilenghe, cumò la creazion di Altan e rive drete tes scuelis par sostignî la alfabetizazion par furlan dai plui piçui.
Par informazions scrivêt ae direzion: istitutladinfurlan@libero.it.
___________________________
La maiute
Un goloseç par pôcs, aromai, stant che e jere a numar limitât. Intal 1999 e fo produsude une maiute cuntun disen di Altan e une frase par furlan: une frute cul megafon (dissen ca parsore) che e diseve «Co une lenghe e je piçule e va doprade a fuart». La ocasion e jere il stand Eurolenghis dentri dal salon dal libri di Pordenon, in chei timps che e jere une biele presince dal furlan in chê fiere.
ALESSIO POTOCCO

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +