Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – La Clape Friûl dal Mont a Claut cu la comunicazion 2.0

............

Tal imagjinari comun, l’ex emigrant al è viodût tant che un om intimpât, dispès bessôl, che si strapuarte di un ambient a chel altri contant, ai pôcs amîs, la sô zonventût di fadie passade in Venezuela, in Svuizare, in Gjermanie o in Canadà. Tipiche afermazion di chest om e sarès: «Tal Canadà chestis robis lis ai viodudis za cuarante agns fa!». Nostalgjie, isolament, dûr reinseriment tai paîs di divignince: ae Clape Friûl dal Mont, dut chest no i plâs! La Associazion di ex emigrants e je impegnade di agns inte promozion sociâl di chei che lant a contribuirin a fâ cressi il nestri Friûl e che, magari cuintri la volontât de femine e dai fiis, a àn decidût di tornâ in Regjon. No dome pensionâts: di agns si verifiche un lunc ma positîf fenomen di zovins che a tornin, massime de Argjentine, dal Brasîl, dal Canadà e di altris regjons talians. Si scjampe des grandis citâts, sielzint la cualitât de vite ufierte dai nestris borcs.
ESIGJENCE CHE E VEN DAI SOCIS_ Par rispuindi a lis esigjencis dai nestris socis e no dome, doi agns indaûr al è nassût il sît www.clape.it che vuê al è rivât a cuasi 20.000 contats. Mancjant lis  risorsis suficientis par vierzi un ufici patronâl e i mieçs par une azion capilâr tal teritori, la Clape e à pontât une vore su la comunicazion, organizant cunvignis, partecipant a trasmissions radiofonichis e televisivis, furnint contribûts scrits ai gjornâi locâi, judant students a scrivi tesis di lauree.
LA CUNVIGNE_ Contatade dal Co.Re.Com – F-VJ, la Associazion e à organizade une cunvigne: «La Comunicazion 2.0 a sostegn de economie locâl», davuelte a Claut ai 5 di Lui stât.
La sielte de Val Celine no je stade casuâl. Dome lis tecnologjiis «lizeris» e la riscuvierte des tradizions a podaran ufrî a chestis zonis periferichis une gnove centralitât. Plui di dusinte personis a àn scoltât, con interès straordenari, lis relazionis di Eugenio Ambrosi, Gugliemo Favi, Gino Marco Pascolini, Lauro Nicodemo e lis intervents di Luca Ciriani, Monica Tallone e Marco Macorigh. I  zovins furlans tal forest a podaran cjatâsi, coltivâ amistâts dapardut e deventâ i miôr promotôrs dal «Fat in Friûl», par mieç di Internet e des sôs aplicazion a cost zero. A podaran vierzi gnûfs marcjâts pes nestris piçulis e mediis impresis, meti sù puescj di vore, dut cuntune fuarte conotazion indentitarie furlane.
UNE GNOVE SFIDE_ Se la globalizazion e à danegjât i nestris teritoris, la sfide di vuê si clame «glocalizazion», tiermin di disvilupâ cun progjets, ideis, passion che a varan di lâ plui in là des pagjinis dai gjornâi e des plateis des cunvignis. Insieme si pues, ufrint un spazi di incuintri tra furlans pal mont e furlans in Patrie, cui ex emigrants che a vuelin fâ la part di une buine cole che e ten benon dut adun!
Daniele Martina
pe associazion Clape Friûl dal Mont

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +