Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Foto di famee

............

Une dì o soi rivât tune cjase e la parone e steve cjalant fotografiis di famee; e veve in man une foto dal 1933: a jerin cjapâts so pari Milio, la mari Marie e sîs fruts; a mancjavin lis trê frutis; vot fîs in dut. Milio il pari, za a nûf agns al fo menât in Austrie su lis fornâs e daspò al passà in Baviere. Tornât cjase, al fo spedît a fâ trê agns di militâr sul Cjars; finît chel, si rangià metintsi cuntun cjaval a servizi de int. Ma il mistîr nol rindeve e al partì di gnûf pes fornâs; daspò al fasè il contadin. Marie, la mari, a nûf agns e jere in Baviere come fie di anime a servî tune famee; e lavorave dut il dì in cusine. Si sarès sposade a vincj agns.
Catine, une fie, e jere nassude malade; e sarès muarte a vincjetrê agns cul mâl di cûr. Vicendis di chei altris fîs: Meni al fasè dîs agns di Libie par vie de presonie e daspò si ‘nt lè su lis fornâs.
Bepo al provà l’infier in chest mont te ritirade de Russie; po al fasè l’emigrant in France e al ve lis sôs tribulazions.
Zuan al passà la vite a brustulîsi ancje lui su lis fornâs.
In cjase e jere miserie nere; dute la famee e steve in dôs stanziis di pît sù. A vevin il purcit e la vacjute. E conte Dele, une altre fie, che a lavavin la robe tal laip des gjalinis. Jê, ancjemò di grande e leve a durmî intal lodar dapît dai pîts di sô mari.
Lis trê sûrs che no son inte fotografie, si clamavin Sabadine, Luzie e Rose. Di piçulis a jerin simpri discolcis e cuntun misar vistidut. A saressin partidis a servî sui dodis agns: une in Sicilie e dôs a Bari. Duncje, viodude cheste compagnie e sintût de miserie di chei timps, subit o ai fat dentri di me il confront cu lis cjasis di vuê, nîts di lusso cun doi o trê bagns, dôs machinis tal garage, il pradesel inglês, l’ultin model di television e il frizer plen. Nol mancje nuie; anzit mi somee che a regnin dapardut massepassuderie e straçarie.
Al sarà ancje; ma di chest pinsirat mi soi, in part, subit ricrodût.
Prime di dut la esperience mi insegne che une famee no sta ben pe cjase che e à. O voi a cjatâ int contente in cjasis come cuadreluts, come che o cognòs personis in vilis di lusso ma cu la muart tal cûr. La ligrie, la armonie, il bonstâ no dipendin dome di cuatri mûrs o dal colôr des piastrelis. Par chest no si à di lassâsi inceâ de cjase, ni dal zardin ni dal tacuin. Scrutinìn invezit il cûr de nestre int.
Cjasis bielis! Ma ancje, ce tantis tragjediis segretis tes nestris fameis. Culì di nô e vîf int che no je lontane, par pinsîrs e fastidis, dai timps di Milio e di Marie. Anzit, lôr a vevin il curtîl e il borc par sbrocâsi e nô no vin ni chel ni chel.
Ancje par dut chest , tignìn in cjase e cjalìn ogni tant cualchi foto di famee dai timps di une volte; chestis fotos a saran par nô des mestris: nus palesaran il ben che o gjodìn, nus judaran a contentâsi, nus pandaran lis virtûts dai vons, nus daran sintiment; in plui, i vecjos midiant di lôr a continuaran a bati che la cjoche dal pan e je piês di chê dal vin. E ricuardìnsi che a cuatri pas di nô a puedin sedi une Sabadine, une Luzie, une Rose, une creature cence difese; o ancje Milio e Marie, un malât, un forest, un disocupât che a spietin confuart e jutori tal lôr travai e dolôr.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +