Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – INCHIESTE. 4. Libri vert pe Sanitât

............

Diretôr, ce disial dal Libri vert su la sanitât in regjon?
Te mê lungje cariere o ‘nd ai lets no pôcs di Libris verts… Dal sigûr, chê dal assessôr ae Sanitât Kosiç e je une biele iniziative, o speri che e puarti a cualchi bon risultât: l’assessôr si è mot ben fin cumò.
Cuâi sono i ponts dal Libri che i son plasûts di plui?
Sui tredis cjapitui dal document, o ai cjalât cun interès chel li che si fevele di formazion professionâl. O varès pontât di plui su chest aspiet, par vie che secont me si trate di un cantin di fonde pe sanitât di vuê ma soredut par chê di doman: la persone e à di jessi centrâl tal mont de sanitât. L’aspiet de formazion, tacant des universitâts, al è strategjic, e si varès di tratâlu plui a fonts. Tai ospedâi e covente int preparade e motivade; cun di plui, simpri mancul zovins a vuelin deventâ miedis e infermîrs.
Chest parcè, secont lui?
Par vie che chestis dôs figuris professionâls a domandin tancj sacrificis e, soredut tal câs dai infermîrs, la lôr paie e je pardabon misare. Saial che cumò come cumò, in dute Italie, a varessin di jessi za in pension dîs mil adets dal personâl sanitari? Dal sigûr a mancjaressin chei che ju rimplacin.
Cemût rimedeâ a dut chest?
Tornant a pontâ sul singul, su la sô professionalitât, su lis sôs capacitâts e su lis sôs motivazions. Al è un discors che o stoi puartant indevant di agns.
Cuâi altris cjapitui dal Libri vert sono stâts di so interès?
Chei che a rivuardin in maniere direte il nestri istitût, vâl a dî la cuistion des disabilitâts gravis. Noaltris al Gervasutta o fasìn riabilitazion di alt nivel: chest al è un probleme di frontâ daurman par vie che, cul lâ dai agns, la int e vîf simpri di plui e lis dificoltâts tal movisi a stan tibiant simpri plui personis. Ancje lis vitimis di incidents su la strade a àn dispès problemis par recuperâ ad in plen la funzionalitât dal cuarp. E je dute int che e va seguide, rinfuartint struturis fûr dai ospedâi, che no podin stâur daûr cemût che al coventarès.
Tante int, ancje in Friûl, si lamente pai timps di spiete pes visitis specialistichis: cemût risolvi cheste cuistion?
Par dî il vêr, almancul metât di chei che a cjapin apontament pes visitis no varessin propit di fâlu. Secont me si varès di dâ ai miedis di famee il compit di istruî la int a pretindi il just dal sisteme sanitari, pontant inmò di plui su prevenzion e cognossince dal propri cuarp.
Voaltris come Gervasutta ce vêso fat in cheste direzion?
Ai 26 di Setembar al sarà un an che, dutun cul distret sanitari, o vin inviât une iniziative in diviersis palestris di Udin par judâ la int a fâ gjinastiche terapeutiche preventive. O vin tirât dongje fin cumò uns 500 di lôr, e o vin chê di slargjâsi ae perifarie dal cjâflûc dal Friûl.
Sul Libri vert no si fevele piç dal ûs des lenghis minoritariis tai rapuarts jenfri personâl sanitari e pazients…
Al è un aspiet che noaltris o vin tocjât cun diviers progjets peâts al furlan. Dut câs no mi sint di fâ un apont al document par cheste mancjance.
Alessio Potocco

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +