Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – INCHIESTE. 3. Publicitât par furlan: a ce pont sino?

............

Vêso mai sintût un purcit fevelâ par furlan? Chel comercializât  de aziende Uanetto al è bon di fâlu, e di fat al declare: «Jo ‘o feveli furlan». La iniziative e je di cheste dite di Cjasteons di Strade che di cuasi 70 agns e lavore lis cjars di purcit. Par garantî ae clientele la bontât e la divignince dai lôr prodots, frontant la pôre pe influence suine, i titolârs Lilia e Oscar Uanetto si son metûts tes mans de Agenzia di Publicità e Comunicazione Gianfranco Angelico Benvenuto, che e à pensât di fâ «fevelâ» la bestie par furlan. Po dopo, e je nassude ancje la Cjarte di identitât 100% purcit furlan cun dutis lis carateristichis de cjar che si vent tes siet becjariis sparniçadis ator pal Friûl. La campagne, publicade sui cuotidians e setemanâi locâi tal unvier passât e à vût interessaments ancje di bande di media nazionâi. La prioritât de aziende e je che di fâ viodi che il prodot al è sigûr e nol ven di arlevaments forescj; di fat, un purcit che al «cognòs» la marilenghe al scuen vignî di chenti. La lenghe in chest e rinfuarce la garanzie di provignince e di control, corint te direzion locâl cuintri de tindince globâl.
UN ZUCAR PLUI DOLÇ_ De cjar, passìn al zucar. Fevelìn des bustutis ricercjadis, ideadis dai Fantats Furlans cu la colaborazion de Friûlpoint: chês cu lis musis che a piturin vincj stâts di umôr difarents, rispuindint a la domande «Cemût sêstu vuê?», prodotis de Scarbolo Zuccheri s.r.l. di Remanzâs. Eleonora Scarbolo, contitolâr de aziende, nus à dât dâts interessants: «Fin cumò o vin jemplât 600 scjatis cun 1.800 tocs ognidune; lis vin dadis a distributôrs di Darte fin a Lignan e indi vin za fate la stampe plui di une volte, stant che a rivin gnûfs ordins». Sì che, 1.080.000 cafês a saran zucarâts intun teritori larc, cuntun impat su la popolazion – stant chescj numars – che nol è di sotvalutâ. La idee e je buine parcè che ae part grafiche, une vore simpatiche, si zonte l’ûs de lenghe che al è chel dongje de int, te comunicazion di ogni dì. Il sucès de serie al è stât grandon, rivant fintremai a vê la publicazion su la riviste semestrâl dai colezioniscj talians. Ta cheste suaze o ricuardìn ancje lis bustutis de ASS. N. 5 Basse Furlane «Cjape a pet la tô salût – Tu puedis fâ tant pe tô salût. No stâ pierdi timp ven a controlâti», indreçadis aes feminis tai programs gratuits di screening. No jentrin tal discors de economie, ma distès a mertin une promozion speciâl pe azion di prevenzion che a fasin.
UN BON BEVI_ Tornant aes nestris cuestions, nus àn segnalât che a Aquilee si fâs la Sgnape dal Checo – riserve speciâl pai amîs, che e je nassude 40 agns indaûr di un scherç fat a Francesco Scuz di bande di un trop di amîs. La etichete e je fisse di scritis par furlan e Alessandro Comar, il titolâr de Distilleria Aquileia nus à dit braurôs: «Fintremai il scritôr catalan Miquel de Palol, tal so romanç «Il giardino dei sette crepuscoli», a ’ndi à fevelât». Un catalan… ise une coincidence? Di lôr al sarà simpri di imparâ!
IL PAIAMENT_ Par comprâ dutis chestis robis e podarès coventâ une cjarte di credit… la Bancje di Cividât di pôc indi à prontade une cul sproc «Valôrs de nestre tiere» e la acuile dal Patriarcjât. Cuissà se cualchi altre bancje, magari i credits cooperatîfs che a son nassûts tal teritori par sostignî ancje lis aziendis locâls, no pensarà di fâ une robe dal gjenar e – parcè no – di sponsorizâ i imprenditôrs che a sielzin la strade dal marketing par furlan?
CUALCHI SUGJERIMENT_ La Universitât dal Friûl che e varès di promovi la lenghe furlane, stant ancje al articul de leç che a ’ndi à marcât la nassite, e à prodot di pôc tal dipartiment di Siencis dai aliments, l’ultin di une schirie di amârs e licôrs cul non furlan: si clame Lusôr e al è fat cu la gjenziane. E se la Universitât, che e à di lavorâ pal teritori, e pensàs a inviâ un cors di pueste par meti dongje economie e marilenghe?
Laudant ducj chei che a son stâts pionîrs in chest setôr e che o vin contât di lôr in chestis trê pontadis, si permetin di dâ un altri sugjeriment: e se la Union Industriâi, la Cjamare di Cumierç e lis associazions di categorie si metessin ator di une taule adun cun esperts di politiche linguistiche e di comunicazion par lavorâ insieme? No saressin i prins a fâlu, ma si riscje di restâ i ultins se no si ponte sui valôrs zontâts che nus caraterizin! E la lenghe no ise un di chescj?
LA ULTIME_ Biel colp di sene: intant che o sin daûr a studâ il computer, dopo vê finît di scrivi il toc, pensant di jessi rivâts insom de inchieste e di sierâ, almancul par cumò, chest monitorament, nus rive la segnalazion di spots radiofonics che a promovin par furlan il IAL dal Friûl-Vignesie Julie, istitût di formazion professionâl. O sin denant di une iniziative cuntun valôr di comunicazion sociâl fuart che e à efiets, cence dubi, ancje sul status de lenghe. Dut chest al merte dal sigûr un aprofondiment e alore o pensavin di dâus l’a riviodisi a cuissà cuant… e invezit ca di un mês o leiarês ancjemò alc in mert!
Elena Zanussi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +