Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Furlan lenghe francje dal business mondiâl dal Friûl

............

E à cjalât il ministri pal forest dal guvier talian Franco Frattini e la presidente de Confindustrie taliane Emma Marcegaglia e ur à dit “Mi displâs se no capîs, ma no pues fâ di mancul di tacâ par furlan” e il teatri Zuan di Udin al è sclopât intun batimans entusiast. Cussì si è viert l’intervent di Sandra Pupatello Pizzolitto, di Windsor in Ontario (Canadà), ma cun saldis lidrîs furlanis “Di Morsan dal Tiliment, il paîs des ocjis” e à marcât cun braure.
La ministre dal Ontario e à incentrât la prime part dal so discors fevelant dal so rapuart cul Friûl e dal leam che e volarès imbastî cun chê che e rapresente la puarte privilegjiate cu la comunitât europeane “Fint cumò cui furlans migrânts si à fevelât dome di mangjâ e di culture” e à vût dit intune interviste “Ma al covente che tra furlans di ogni bande dal mont si tachi a fevelâ ancje di business”. La Ministre Pupatello e à continuât par inglês descrivint la realtât economiche canadese e in particolâr dal Ontario, il stât federâl che di bessôl al rapresente il 40% dal Prodot interni sporc di dut il Canadà.
In cont di identitât come element di disvilup e di rinassite par vignî fûr di une situazion no biele come chê che al è daûr a passâ il sisteme economic atuâl, ancje il “paron di cjase” Adriano Luci, president di Confindustrie di Udin al à tignût a marcâ i rapuarts tra furlans, tacant propit dal titul de assemblee “Il Friûl imprese tal mont”. Di fat al à dit “Al maravee che i contats che il Friûl al ten cui furlans ator pal mont no vedin rivât a tradusisi intune incressite preseabil des relazions economichis: al è un patrimoni che al va metût in rêt”.
Une fuarte cjapade di posizion e je stade fate ancje a pro dal atenue furlan “L’interès des istituzions e la atenzion no podin mancjâ: il rûl de educazion al è decisîf”. Il president Luci al à tignût a marcâ il concet che la scuele e je un imprest essenziâl e e va sostignude, cussì come che “e va rinfurcide la identitât e la autonomie de Universitât dal Friûl, che si è integrade cul teritori deventant un fatôr di coesion e di cressite de nestre tiere”.
Un spirt identitari che al à cjapât une vore la atenzion dal public e di ducj i intervignûts, tant che ancje la Emma Marcegaglia, cjapant la peraule e à cjalât la ministre Pupatello e i à dit “Jo no feveli la lenghe furlane, ma o ai capît buine part dal intervent de ministre e magari la prossime volte o impararai ancje dî cualchi peraule par furlan”.
Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +