Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – CRO: ricercje e rispiet dal malât

............

Davian (Pleif, te variant locâl) e je la sede dal CRO, il Centri di Riferiment Oncologjic, istituît tal 1981 di bande de Regjon intun edifici che tal inprin al jere stât destinât par trasferî l’ospedâl civîl de zone.
Il centri si ocupe di prevenzion, diagnosi, cure e ricercje sui tumôrs e al è un dai pôcs presints in Italie e di sigûr al è il pont di riferiment pal Nordest.
CENTRI DI AVANGUARDIE INTERNAZIONÂL_ Al è une vore nomenât pal alt nivel des sôs curis ai malâts e ancje pe ativitât di ricercje, che culì no son doi monts dividûts, ma a formin un insiemit là che la cliniche e je ancje centri di ricercje e il centri di ricercje al è ancje una cliniche.
La ativitât di ricercje a ven puartade indenant insiemit a istituzions internazionâi di ecelenze tant che il Princess Margaret Hospital di Toronto e il Kimmel Cancer Center de Jefferson University di Philadelphia.
Il CRO al à ancje un servizi di terapie dal dolôr e curis paliativis par ufrî ai siei malâts una cualitât di vite la plui alte pussibul cun chê di judâ lis personis a vivi miôr la malatie, dut câs simpri tal rispiet de volontât dal individui.
Chest centri al è di ecelence ancje pal fat che, in graziis de sô ativitât di ricercje al rive a brevetâ e a trasferî al mont industriâl lis sôs cognossincis, ancje se cheste vôs di belanç e je ancjemò minoritarie.
BELANÇ_ Tal 2008 il CRO al à sierât il bilanç cuntun util (in realtât a son minôrs coscj rispiet al finanziament regjonâl) di 3.860.986 euros: di chescj bêçs 1,760.986 euros a son lâts in investiments te struture e i chei altris 2 milions di euros a son lâts a finîle tal belanç regjonâl, par sostignî il sisteme sanitari regjonâl.
No cate chescj numers, il centri al ricêf ogni an la saponte economiche dal 5 par mil e lis donazions di bande di tantis impresis, fondazions e singui.
La ultime tessare che a vignarà metude adun pal 2012 al è il Campus par ospitâ fin a 75 ricercjadôrs: al darà acet a lis personis che a lavorin tal CRO che a podaran pardabon dî di vivi intune «cjase de ricercje».
Bruno Colledani

Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas

Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +

L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?

Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +

Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront

Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +