E rive in musiche la miôr rispueste par chei che a disin che Pordenon nol sarès furlan.
L’Orchestra Cortile, formade di cuatri zovins cu la voie di sperimentâ formulis musicâls e linguistichis gnovis, a ‘nt son l’esempli.
MUSICHE PAR VIAZÂ_ A lei e scoltâ i lôr tescj si jentre subit cu la fantasie in chescj puescj, al somee di cori dilunc de strade, cjalant di fûr dal veri de machine e viodi il «Silina» o «chista ciera di lenc e sera», dulà che il furlan al esist, e inmò fuart, dome cuntune altre musicalitât rispiet a chel «standardizât».
E se di musicalitât si fevele, il lôr ultin lavôr «Ondis di glerie» (2010) al sa a puartâ il scoltadôr intune dimension gnove, intun viaç, come che al spieghe Paolo Paron, la vôs dal grup, parcè che chest CD «al è un omaç al nestri Friûl, al nestri paisaç, ai viaçs che a partissin di chi e achì a tornin».
La lôr storie e scomence tal 2006 cuntun progjet cantautorâl influençât dai grancj autôrs talians dai agns ’70 ma lassantsi viertis cetantis puartis viers la improvisazion jazz. Simpri cun lavôrs par talian si esibissin in diviers puescj dal nord Italie, sperimentantsi ancje cul teatri, cine e documentaris. Tal 2008 al jentre tal grup il sax tenôr Andrea Manfrin, che al da une vene jazz ae Orchestre.
IL PREMI FRIÛL_ Tal 2009 a cjapin il Premi Friûl come miôr gnove propueste musicâl in lenghe furlane; «Mi è simpri plasude le sene musicâl furlane», al spieghe Paron, «cognossude ai timps di «Tor a Tor» e «SicreticheSinteticheSinaptiche» di Straulino. La idee di proponisi pal Premi Friûl mi è vignude dopo vê scoltât la Bande Tzingare al Deposito Giordani (progjet Snait); il toc che o vin puartât, «Danze», al è saltât fûr tal zîr di dôs setemanis, al à passât la selezion e nus à fat vinci il Premi».
In dì di vuê il grup al è formât di Paolo Paron (piano e vôs), Andrea Manfrin (sax tenôr), Giacomo Franzon (liron) e Paul Mazzega (batarie e percussions). I lôr prins lavôrs a son «Muti di spalle» (2007) e «Life Music 28 marzo 2009» (2010).
Venusia Dominici
Une storie furlane / Orchestre a pletri Tita Marzuttini: passe cent agns di storie cence pierdi la sgrimie
Serena Fogolini
Giovanni Battista Marzuttini, al jere il 1884 cuant che un zovin marcjadant di farinis, Nicolò Serafini, al decideve di meti sù a Udin un circul mandulinistic, striât di chel strument che al veve vude maniere di scoltâ in gracie di un viaç a Rome.◆ Tirade dongje la int e soredut lis risorsis finanziariis, e tacà […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / “Der Voschank”, il spetacul des mascaris sauranis
Sara Traunero
La tradizion dal “Kheirar” e dal “Rölar” e cjape dentri dut il paîs Mascaris bielis e mascaris brutis, cun musis intaiadis intal len e cu lis liniis plui diferentis, a son lis protagonistis assoludis di une ricorence tant curiose che antighe: al è il Carnevâl di Sauris, intal dialet sauran locâl cognossût ancje tant che “Der Voschank”.L’aspiet […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / La maravee di scuvierzi il Carnevâl rosean
Diego Navarria
Cuatri amîs inmagâts de origjinalitât di lenghe, musiche e bai dal Cjanâl incjantonât jenfri lis Musis e la mont Cjanine In ce aventure che mi soi butât! Dut par lâ daûr di mê madone! Cumò, aes trê dopomisdì, achì in machine o sin in cuatri: jo, Mario Dean, 46 agns, professôr di talian tal Marinelli, […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / Il rituâl de Messe dal Spadon nus ripuarte ae ete dai Patriarcjis
Sara Traunero
La memorie e torne indaûr a Marquart, ma forsit la tradizion e je ancjemò plui antighe Ai 6 di Zenâr, in ocasion de fieste de Epifanie, il Comun di Cividât si prepare a celebrâ un rituâl tant curiôs che inmagant: e je la Messe dal Spadon, che par tradizion si fâs tal antîc Domo antîc. […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +