Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Anime di grave, interviste dople cun Luca e Marco, protagonist e regjist dal docufilm “JNK oltri la ultime frontiere”

............

Luca D'Angela leader dai JoNoKognos e il regjist Marco D'Agostini

Udin e Cjamin dal Tiliment a son stadis lis primis presentazions di “JNK oltri la ultime frontiere” il film dal regjist di Codroip Marco D’Agostini e che al viôt tant che protagonist il grup dai JoNoKognos, in particolâr Luca D’Angela, leader de formazion, ma in cheste ocasion vôs dal documentari. Tai passe 50 minûts di video si cjape spont de finâl dal Liet International 2012 davuelt a Xixon, tes Asturiis, dulà che a àn partecipât i nestris musiciscj.
Ducj i doi classe 1978, ju vin incuintrâts par fânus contâ alc di plui su cheste esperience e no dome.
Marco, presentinus Luca
Al è une persone determinade, cuntune fuarte vene artistiche che e ven fûr simpri, ancje cuant che nol sune. Al è un leader, sedi pai aspiets positîfs tant che il carisme, sedi pai difiets par vie che ogni tant al pues someâ ruspi. E su dut, al è un grant comunicadôr: potenzialitâts fuartis che o ai riscuintrât fin di cuant che lu ai viodût la prime volte.
Luca, presentinus Marco
Al è un visionari parcè che al rivât a tirâ sù un film di un base semplice. Lu veve za fat par un nestri video “Mai, mai”, dulà che i vevi dât cualchi spont pe senegjature e al è rivât a fâ propit ce che o vevi tal cjâf, tradusint in imagjins lis mês sugjestions: cuasi che lu ves za viodût prime di me. Il comunicadôr vêr al è lui.
Ce nus disêso di chei altris components dai JoNoKognos?
Luca Morassutti “il Cico”, djembè: al è chel che al à mancul tecniche tal sunâ, ma al met plui energjie e passion di ducj. Al è chel che forsit i crôt di plui tal progjet JoNoKognos.
Stefano Locatelli, batarie: chel che si fâs mil problemis par dut, al somee chel plui dûr e invezit al è une vore sensibil. Simpri disponibil cun ducj, un toc di pan!
Mauro Pontisso, bas: il mister X dal grup, di lui no si sa mai nuie, un caratar une vore particolâr… svoladi, ma tal stes timp istrionic ancje lui, cu la passion pe poesie e pal teatri.
Simone Mariotti, ghitare: l’ultin rivât tal grup che al à cjapât il puest di Marco Della Mora, il nestri vecjo ghitarist che, dopo vênus lassâts par studiâ in Austrie, cumò al è tornât in Friûl e al continue a sunâ cuntune altre band, i “Emily’s bed”. Simone al è une vore cuadrât, l’element plui tecnic dal grup.
JNK al nas prime come road movie, ma al finìs par jessi alc di plui…
Marco: O sin partîts come un diari di viaç in ocasion de finâl dal Liet Festival. Dopo al è stât naturâl costruî ce che al è prime dal viaç, ma ancje descrivi cemût che e vîf chi une gjenerazion. E dut chest lu vin costruît insiemit.
Luca: E je stade tant che une sentade cuntun psicolic: nol è facil contâsi in public cu lis tôs sensazions, fasint une fotografie gjenerazionâl. Tal film Marco al rive a descrivi lis nestris personalitâts e la musiche e ven dopo, e je chel element che al lee la storie.
Ce aie lassât cheste esperience dal Liet?
Luca: Nus à dât une cerce di cemût che e je la vite dal musicist. O vin simpri trascurade la autopromozion, parcè che o vin simpri cjapade cheste esperience di grup tant che une maniere di stâ insiemit tra amîs. Par nô e je stade une esperience formative une vore impuartante.
Marco: Dal pont di viste tecnic i JoNoKognos no vevin nuie di mancul, però ancje tal documentari o ai cirût di trasmeti il fat che no si son snaturâts: a àn mantignude la lôr identitât e no àn costruît un “personaç” dome parcè che e vevin di frontâ une platee internazionâl.
Il Friûl isal un ambient favorevul?
Marco: Fevelant di cine o pensi che nol sedi facil rispiet a une grande citât. Però si pues fâ tant, ancje parcè che tai ultins dîs agns la tecnologjie e je cressude, semplificant tancj problemis. Ce che invezit spes al mancje a son dôs robis: une e je une struture di produzion che e dedi la pussibilitât di organizâ il lavôr; chê altre e je une culture dal audiovisîf: al somee banâl, ma al covente studiâ.
Luca: Fevelâ di Friûl tant che un puest sierât al è un pôc ridutîf. Disìn pluitost che il moment al è dificil par ducj e dapardut. Fevelant di musiche, a nivel internazionâl, la ultime rivoluzion musicâl e je stade tai agns ’90 cui Nirvana. E la dificoltât che in chescj agns a àn vût ducj, chi di nô no son diferentis.
Luca, a FriuliDoc e jere in program une vuestre esibizion, invezit ce isal sucedût?
Ehhhh (riduçant)… disìn che si sin cjatâts intune situazion che no jere la nestre e alore o vin preferît no sunâ. Ae fin o jerin contents distès parcè che la nestre filosofie e je chê di divertîsi e fâ divertî: se o vessin sunât probabilmentri cualchidun al varès bruntulât. O vin passade une biele serade parcè che nus pareve di vê fat passâ une biele serade a ducj chei che no nus àn sintût e che a jerin li par mangjâ e par stâ cuiets.
Marco, e cumò ce sucedial dal documentari?
Mi auguri di condividilu il plui pussibil, fasintlu viodi a plui int pussibil organizant proiezions sul teritori, che i ten in particolâr. Par intant o pues anticipâ che o vin preparade la version in DVD cui sottitui ancje par inglês e o parteciparìn a 2 festivals: in Portogal e a Udin, la mostre dal cine a fin Novembar cun altris films di dute Europe. E o stin preparant une sorprese ancje pe Patrie, ma no zonti di plui… Però no sin grancj promotôrs di nô stes e duncje e je forsit la part plui dificil, ancje parcè che come che al diseve Luca, e je stade une esperience une vore intime, nassude ad ôr dal Tiliment che al è la anime che e cor sot vie e che e je plasude une vore, metint dacuardi dutis lis gjenerazions che a stan viodint il documentari.
Prossim progjets?
Luca: Nô o lassìn che lis robis a sucedin… no vin mai cirût puescj par sunâ. O vin tocs gnûf, nus plasarès fâ il tierç Cd…
Marco: O continui a colaborâ cu la Universitât insegnant a Pordenon e o stoi lavorant a diviers progjets, magari alc plui di scrit…
E sul Friûl e la nestre lenghe, cemût le viodêso?
Luca: No pensi che e sedi une lenghe in estinzion e o soi content parcè che o vin rivât a fâ scuvierzi a tancj zovins che si pues fâ musiche ancje par furlan: i Residui di Chernobyl che a àn partecipât chest an a lis selezions dal Premi Friûl lu àn fat dopo vênus sintûts nô. E ancje dopo des proiezions dal documentari tancj zovin mi son vignûts dongje e mi àn fat domandis.
Marco: Il furlan al è une lenghe in evoluzion, e fasint robis di nivel, musiche o cine, tu rivis a tirâ dongje ancje i zovins che a ricognossin la cualitât.
Ce rapuart vêso cu la tradizion, in chest câs musicâl?
Luca: O amet la mê ignorance, ancje se la mê tesi di lauree e je stade su la musiche resiane e duncje o ai cirût di studiâ la tradizion. Ma par fâ musiche, o ai simpri sintût la dibisugne di esprimimi te mê maniere e la mê maniere e je rock ‘nd roll. Ancje par chest o pensi che o vin rivât a tirâ dongje divierse zoventût fasintjur sintî une lenghe che se no a varessin viodût dome come la lenghe dai lôr nonos. Il nestri percors e chel di Lino Straulino su lis vilotis a son parelis, a àn di lâ indevant ducj i doi, cence dibisugne di scuintrâsi.
Marco: Come che o soi fan dai JoNoKognos, lu soi ancje di Lino Straulino. O soi convint che dal moment che o vin une lenghe nestre fevelade, e sedi ancje une “lenghe musicâl” origjinâl e al è just aprofondî il so studi. Però o pensi che la ricercje che al fâs Lino e vadi intune direzion che no je contaminabile cun ce che a fasin i JoNoKognos, parcè che ju learès intun scheme che nol è chel che lôr a sintin plui naturâl. ❚
✒ Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +